Verduidelijking nieuwe ‘Leidraad meldingen IGZ 2013’ voor zorginstellingen
ArrayZorginstellingen hoeven namen en BIG-registratienummers van artsen niet door te geven bij het melden van ernstige incidenten (‘calamiteiten’) via de website van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ). Dat schrijft de IGZ in een brief aan de KNMG, in reactie op het commentaar van de artsenorganisatie over de nieuwe ‘Leidraad meldingen IGZ 2013’.
Vragen over melden alle gegevens
Bestuurders van zorginstellingen zijn wettelijk verplicht bij de IGZ melding te doen van calamiteiten die in hun instelling hebben plaatsgevonden. De IGZ heeft in oktober 2013 een nieuwe ‘Leidraad meldingen’ gepubliceerd, waarin zij beschrijft hoe zij wenst dat deze meldingen worden gedaan en welke gegevens dan moeten worden overlegd.
Over deze nieuwe regeling is van het begin af aan onduidelijkheid en verschil van inzicht geweest. De KNMG heeft naar aanleiding van een brief van de IGZ van 13 maart 2013 vragen gesteld over de nieuwe ‘Leidraad meldingen IGZ 2013’. De KNMG had met name problemen met de hoeveelheid gegevens die de IGZ wenst te ontvangen over betrokken zorgverleners en over de verschillen tussen de tekst van de Leidraad en de wijze waarop de IGZ die uitlegt. De KNMG is tevreden dat de IGZ naar aanleiding hiervan haar beleid heeft aangepast.
Aanpassing Leidraad meldingen De KNMG heeft aangedrongen op meer bescherming van de privacy van zorgverleners die bij calamiteiten betrokken zijn. Het is niet proportioneel om bij calamiteiten standaard van alle betrokkenen de namen en BIG-registratienummers te verlangen. Bij calamiteiten kan nu worden volstaan met het vermelden van de functies van de betrokkenen. De IGZ behoudt zich het recht voor in een later stadium alsnog meer gegevens te verlangen.
De IGZ verwacht wel dat namen en BIG-registratienummers worden vermeld als bestuurders zich zorgen maken over het functioneren van individuele zorgaanbieders en bij melding van seksueel misbruik.
Op dit moment wordt een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB) voorbereid om de – in de Eerste Kamer aanhangige- Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) uit te werken. Het is de bedoeling dat deze AMvB de nieuwe werkwijze van de inspectie helder verwoordt.
De IGZ zal haar website aanpassen zodat voor iedere melder van een calamiteit duidelijk is wat hij of zij moet melden en welke gegevens overlegd dienen te worden.
Bron: KNMG