#premiejagen Premie zietekostenverzekering kan omlaag zegt Consumentenbond

Met de actie #Premiejagen eist de Consumentenbond samen met consumenten van zorgverzekeraars een aanzienlijke verlaging van de zorgpremie voor 2015. Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Onze onderzoeksresultaten laten zien dat zorgverzekeraars jaar op jaar torenhoge winsten maken. Dat dit nodig is voor de opbouw van hun reserves is onzin, want deze zijn inmiddels veel hoger dan wettelijk verplicht is”. De winsten van de vier grote zorgverzekeraars over het jaar 2013 liggen 16,8% hoger dan over 2012. Mede daardoor stijgen de reserves van de zorgverzekeraars tot €9,7 miljard, dit is bijna 6 miljard meer dan wettelijk verplicht is. Volgens Bart Combée, directeur van de Consumentenbond, is het dan ook niet meer dan eerlijk dat de verzekeraars de premie verlagen en ze de verzekerden een deel van hun premie teruggeven.Op de basispremie is gemiddeld €84 winst gemaakt en die kan volgens de Consumentenbond zeker terug naar de verzekerden. De premie voor de zorgverzekering kan flink omlaag. Dat stelt de Consumentenbond woensdag. geld-en-zorg-212Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Onze onderzoeksresultaten laten zien dat zorgverzekeraars jaar op jaar torenhoge winsten maken. Dat dit nodig is voor de opbouw van hun reserves is onzin, want deze zijn inmiddels veel hoger dan wettelijk verplicht is”.

Bij de vier grote spelers, Achmea, CZ, Menzis en VGZ, kan de in 2013 uit op  1,4 miljard euro, een stijging van 16 procent ten opzichte van 2012. Dat komt neer op een winst van bijna tien euro per maand per verzekerde. Achmea, CZ, Menzis en VGZ hebben ruim 90 procent van de markt in handen.

Vorig jaar steunden bijna 60.000 consumenten de actie Premiejagen. Dit jaar kunnen consumenten hun zorgverzekeraar direct aanspreken met een e-card op onze site van de consumentenbond.

Bron: Consumentenbond

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen