Huisartsen kunnen via ZorgDomein teleconsulten aanvragen voor hun patiënten in regio Heerenveen

telehealth-200x200Vanaf 1 oktober kunnen huisartsen via ZorgDomein teleconsulten aanvragen voor hun patiënten bij Ziekenhuis Tjongerschans
Sinds 2008 is het voor huisartsen mogelijk om digitaal via ZorgDomein naar Ziekenhuis Tjongerschans (Heerenveen) te verwijzen. Vanaf 1 oktober kunnen huisartsen in de regio Heerenveen ook via ZorgDomein teleconsulten aanvragen bij het ziekenhuis. ZorgDomein Teleconsultatie biedt de huisarts de mogelijkheid om op afstand een (behandel)advies aan te vragen bij een specialist, zonder dat de patiënt daadwerkelijk op het spreekuur van de specialist hoeft te komen. Vanaf 1 oktober biedt de Tjongerschans ZorgDomein Teleconsultatie aan voor de specialismen cardiologie, dermatologie en longziekten.

Hoe werkt ZorgDomein Teleconsultatie?
De huisarts kiest in ZorgDomein op basis van het probleem/de klacht van de patiënt het gewenste teleconsultatie aanbod. ZorgDomein toont vervolgens de actuele indicatie(s) waarvoor een teleconsult aangevraagd kan worden, de termijn in dagen waarbinnen de specialist het teleconsult beantwoordt en de  aanvraagcriteria. Na de keuze zendt de huisarts een gestructureerd aanvraagformulier met de relevante gegevens zoals voorgeschiedenis, actuele medicatie en een bijlage (denk aan een ECG, een huidfoto of een spirometrie) digitaal naar de gekozen zorginstelling. Bij het beantwoorden van het teleconsult beschikt de specialist zo over alle benodigde informatie om de huisarts en de patiënt goed (behandel)advies te kunnen geven.

Voordelen patiënt, huisarts en ziekenhuis
Met ZorgDomein Teleconsultatie krijgt de huisarts in ZorgDomein de mogelijkheid om op afstand op gestructureerde wijze behandeladvies aan te vragen bij een andere zorgverlener/specialist. ZorgDomein Teleconsultatie gaat onnodige, maar ook te late verwijzingen tegen en zorgt ervoor dat een patiënt niet onnodig naar een zorginstelling hoeft voor een consult. Een huisarts krijgt in ZorgDomein de keuze waar hij/zij de adviesvraag wil uitzetten en ziet de beantwoordingstermijn van de specialist, houdt zicht op de status van eerder uitgezette vragen en kan het proces van een adviesaanvraag gemakkelijk doorlopen doordat gegevens vanuit het Huisartsen Informatie Systeem (HIS) meegenomen zijn en ook weer in het HIS worden teruggeschreven.