Bloedafnamepolikliniek van LUMC start met Selfservice & Hospitality-oplossing

Array

De centrale bloedafnamepolikliniek van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) maakt sinds kort gebruik van het wachtrijmanagement-systeem, onderdeel van de Selfservice & Hospitality-oplossing van Ricoh en Logis P. Patiënten kunnen zich voortaan bij binnenkomst zelf digitaal aanmelden op de twee geplaatste aanmeldzuilen. Het aanmeldproces, dat voorheen analoog was ingericht, wordt vervolgens automatisch in gang gezet. Het gehele proces wordt daarmee sterk versneld en vereenvoudigd.

bloedtestDe behoefte aan vereenvoudiging van het aanmeld- en oproepproces werd ingegeven door het vernieuwen van de Centrale Bloedafname. De Centrale Bloedafname is één van de recent gerealiseerde deelprojecten in de context van het project Build to Last, een integrale organisatieverbetering van de LUMC-laboratoriumdiagnostiek keten. Naast een vereenvoudigd proces voor zowel medewerkers als patiënten, biedt het door Ricoh geïmplementeerde wachtrijmanagement-systeem het LUMC bovendien inzicht in de inkomende en uitgaande patiëntenstromen, zodat er waar nodig direct bijgestuurd kan worden.

De patiënt kan zich bij binnenkomst op de poli direct aanmelden bij één van de twee aanmeldzuilen, en hoeft daardoor niet onnodig in de rij te staan. Nadat de patiënt zelf heeft aangegeven wat het doel van zijn of haar bezoek is, bijvoorbeeld bloedafname of monsterafgifte, ontvangt de patiënt een ticket met een oproepnummer, waarna. hij kan plaatsnemen in de wachtruimte en via informatieschermen wordt geïnformeerd over de wachttijd. Het systeem doet met behulp van slimme algoritmes daarbij een optimaal voorstel voor een minimale wachttijd voor de patiënt. Via het informatiescherm wordt de patiënt opgeroepen en doorverwezen naar de juiste prikcabine, die via een LCD-scherm met daarop het oproepnummer te herkennen is.

Arjan Albersen, laboratoriumspecialist met o.a. aandachtsgebied pre-analyse en werkzaam op de Afdeling Klinische Chemie en Laboratoriumgeneeskunde van het LUMC: “De implementatie van de Selfservice & Hospitality-oplossing betekent een grote verandering voor zowel onze medewerkers als onze patiënten. Daarom hebben we bij de start een gastvrouw ingezet die mensen begeleidt bij het digitaal aanmelden. Zowel medewerkers als patiënten zijn erg blij met de nieuwe werkwijze. Voor onze organisatie is het essentieel dat we de kwaliteit van de administratieve processen verder kunnen verbeteren met de inzichten die we opdoen uit het systeem. Op dit moment prikken wij tussen de 500 en 600 patiënten per dag. De gemiddelde wachttijd voor reguliere patiënten ligt rond de 4.5 minuut en spoedpatiënten worden altijd binnen 2 minuten geholpen, ook op piekmomenten. Een hele prestatie!”

Pieter Rahusen, Senior Marketing & Development Manager Healthcare bij Ricoh Nederland: “De Selfservice & Hospitality-oplossing zorgt voor een verbeterde patiënttevredenheid, maar ook voor een verbeterde efficiëntie voor het ziekenhuis zelf. Medewerkers kunnen zich focussen op hun primaire taken en er wordt bespaard op kosten. We zijn blij dat we een bijdrage hebben kunnen leveren aan de innovatie binnen het LUMC. Momenteel onderzoeken we de mogelijkheden voor uitbreiding van de huidige functionaliteiten, zoals een  patiënten-app. We verwachten dat we aan het einde van het jaar concrete vervolgstappen kunnen zetten.”

-einde-

| Over Ricoh |

Ricoh is een wereldwijd opererend technologiebedrijf, gespecialiseerd in breed inzetbare oplossingen voor kantooromgevingen, zoals documentmanagement systemen, production printing en IT- en outsourcingsdiensten. Het hoofdkantoor van de Ricoh Group is gevestigd in Tokio en is actief in meer dan 200 landen en regio’s. In het financiële jaar dat afliep op 31 maart 2013 realiseerde de Ricoh Group wereldwijd een verkoopomzet van 2.236 miljard yen (ongeveer 21.7 miljard USD).

Het grootse deel van de omzet van het bedrijf wordt behaald uit producten, oplossingen en diensten die de interactie tussen mensen en informatie verbeteren. Ricoh ontwikkelt en produceert daarnaast bekroonde digitale camera’s en gespecialiseerde industriële producten. Ricoh staat bekend om de hoge technologische kwaliteit, het uitzonderlijke niveau van zijn klantenservice en initiatieven op het gebied van duurzaamheid.

Vanuit de tagline imagine. change. helpt Ricoh organisaties de manier waarop ze werken te veranderen en te optimaliseren, en daarbij gebruik te maken van de collectieve verbeeldingskracht van hun medewerkers.

Ga voor meer informatie naar http://www.ricoh.nl

| Over LUMC |

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen