Blijf ook na medisch incident empatisch in uw communicatie

Elke zorgverlener raakt wel eens betrokken bij een medisch incident of een calamiteit. Het is inherent aan het vak; geneeskunde is mensenwerk. De laatste jaren is steeds meer de nadruk komen te liggen op hoe daarmee om te gaan, niet verzwijgen, maar bespreekbaar maken. Openheid helpt zorgverleners om hun incidenten te verwerken. Het gesprek aangaan is echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Waarom deze training?
Als het misgaat heeft dat veel impact op de betrokkenen. Uiteraard op de patiënt, maar zeker ook op u als zorgverlener. De impact is nóg groter als de communicatie tussen uzelf en de patiënt na het incident niet goed verloopt. In Amerika is aangetoond* dat de kans op een klacht of claim aanzienlijk kleiner is als het contact met de gedupeerde(n) goed is.

Trainers Training in PraktijkEen patiënt heeft recht op informatie, vooral als het misgaat. Uit onderzoek**is gebleken dat patiënten informatie nodig hebben om met de fout om te kunnen gaan, willen weten wat er is gebeurd en ervaren dat de zorgverlener dit betreurt. Ook willen ze dat ervan wordt geleerd, zodat het een ander niet overkomt. Er komt dus nogal wat kijken bij zo’n gesprek.

De trainers van Training in Praktijk zijn leggen daarom de nadruk op het herhaaldelijk oefenen van deze gesprekken en het leren toepassen van het non-verbale gedrag dat hoort bij empathisch communiceren. In gesprekken met een zwaar geëmotioneerde (of boze) patiënt en/of diens familie waarbij emoties een rol spelen, wordt de boodschap nog meer door non-verbaal gedrag overgebracht.

Meer informatie over de trainers en de training kunt u vinden op www.traininginpraktijk.nl

* “Sorry works. Malpractice suits drop when doctors admit mistakes and apologize.”Jennifer Goodwin, University of Michigan, 2010

 

** “Opvang en schadeafwikkeling bij onbedoelde gevolgen van medisch handelen.”, Prof.mr. J.L. Smeehuijzen, dr.mr K.A.P.C. Van Wees, VU Amsterdam, 2013

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen