Topzwemmer Joost Reijns: “Dit moet je zien en delen!”

Array

Spectaculair filmpje zaadbalkanker tijdens Movember
Jaarlijks horen 750 jongemannen in Nederland dat zij zaadbalkanker hebben. Wie er op tijd bij is, heeft meer dan 95 procent kans op genezing. Zelfonderzoek is daarom van levensbelang. Topzwemmer en ex-zaadbalkankerpatiënt Joost Reijns hoopt dat zoveel mogelijk jongeren het korte, grappig filmpje “Check your Friends” gaan delen.

Joost kreeg vlak voor de Olympische spelen van Londen in 2012, de diagnose zaadbalkanker. Twee operaties en chemokuren volgden: zijn Olympische droom viel in duigen. “Hoe eerder je zaadbalkanker ontdekt, des te beter het is.

Bij mij werd het bij toeval geconstateerd na een dopingcontrole. Ik heb daarvoor nooit iets over zaadbalkanker of zelfonderzoek gehoord. Daarom sta ik vierkant achter het initiatief van Stichting Zaadbalkanker om jongeren hiervan bewust te maken met een grappig filmpje. Natuurlijk gaat het wel om de serieuze boodschap om jezelf regelmatig te checken”.

Toon ballen
“Jongeren kijken en delen filmpjes met elkaar. Dan is het logisch om met een filmpje aandacht te vragen voor zaadbalkanker en zelfonderzoek”, aldus voorzitter van Stichting Zaadbalkanker Gerrit-Jan Steenbergen. Het filmpje speelt zich af in een barbiershop. De stichting wil er net zo’n succes van maken als de (langere) film Ballen in 2013. Dus roept Olympisch zwemmer Joost Reijns jongeren op: “Toon ballen! Bekijk het filmpje via de site www.zaadbalkanker.nl/filmpje-check-your-friends of Facebook www.facebook.com/stichtingzaadbalkanker en deel het!”

Over Movember
Elk jaar, in november, vraagt de actie Movember aan mannen om hun snor te laten staan, met als doel geld in te zamelen en aandacht te vragen voor ziekten die mannen kunnen treffen. Zaadbalkanker is de meest voorkomende kanker bij mannen tussen de 15 en 35 jaar. Nu zijn dat in Nederland jaarlijks 750 mannen. Meer dan een verdubbeling in 20 jaar! Dit blijkt uit recente cijfers van het Integraal Kankercentrum Nederland.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen