Ruim kwart miljoen Nederlanders heeft contact met hulpverlener via internet

Steeds meer mensen met psychische of sociale problemen ontdekken de voordelen van online hulpverlening. Er zijn online cursussen en behandelingen voor het omgaan met schulden tot aan seksuele trauma’s. Daarnaast biedt circa 25 procent van alle instellingen combinatietrajecten aan waarbij cliënten naast een aantal face-to-face contacten in de spreekkamer bepaalde onderdelen online doen. Frank Schalken van E-hulp: “Het aantal instellingen dat combinatietrajecten aanbiedt groeit sterk. Instellingen zien dat in andere branches dankzij de inzet van internet nieuwe vormen van dienstverlening ontstaan, die goedkoper en beter zijn dan bestaande. Om dezelfde redenen zal deze digitale transformatie naar verwachting vanaf 2015 ook in Zorg en Welzijn gaan plaatsvinden.

eHealth-2Digitale transformatie
In 2013 hadden 262.575 Nederlanders contact met een hulpverlener via internet, dat blijkt uit een onderzoek van innovatiebureau E-hulp onder zorg- en welzijninstellingen en leveranciers van online hulpplatformen. De cijfers worden vandaag gepresenteerd op het vijfde landelijke congres online hulp. Het bureau verwacht dat het gebruik van e-health de komende jaren spectaculair gaat stijgen.

De leden van het landelijke netwerk online hulp zijn (113online, FIOM, Fier Fryslân, Humanitas, Juridisch Loket, Kindertelefoon, Korrelatie, I-kracht, Pestweb, Pratenonline, Sensoor en Virenze), Hulp Online Noord, Sense en de online hulpplatforms MindDistrict, IPPZ en Je Praktijk Online die de software leveren waarmee tientallen instellingen uit zorg en welzijn online hulp bieden.

E-health tenzij
Hoewel de meeste zorg- en welzijninstellingen het face-to-face contact nog als belangrijkste vorm van contact zien, is er een aantal organisaties dat internet al een veel prominentere plek geeft. Schalken: “Deze instellingen zien dat de behoeften van hun cliënten over het algemeen veel beter online kunnen worden ingevuld dan face-to-face. Zij kiezen voor een strategie van “E-health tenzij”. Dat speelt bijvoorbeeld bij Sense, dat seksualiteitshulpverlening biedt aan jongeren tot 25 jaar.”

Service
Sense heeft een aantal jaren geleden de omslag naar internet gemaakt. Fetzen de Groot, Coördinator van Sense Noord-Nederland: “Veel jongeren hebben vragen over seks of zijn bang dat ze een soa hebben. De drempel om naar hun huisarts of een soa-poli te gaan is vaak te groot. Ze schamen zich voor hun problemen of willen snel zekerheid. Via internet kunnen we meer service bieden. Online praten jongeren nu met verpleegkundigen en krijgen ze oefeningen aangeboden. Soa-testen kunnen ze vanuit huis aanvragen en als ze een soa hebben waarschuwen ze via een online programma hun ex-sekspartners. Alleen als iets echt niet online kan, zoals een medisch onderzoek, zullen we dat in de toekomst nog fysiek aanbieden”.

Bron: E-hulp

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen