Patiënten krijgen beste ontslaggesprek in Catharina Ziekenhuis

Array

Het Catharina Ziekenhuis behoort op het onderdeel ‘ontslaggesprek met patiënten’ tot de beste drie ziekenhuizen van Nederland. Dat blijkt uit de recente Consumer Quality index-Ziekenhuizen (kortweg CQ-i). CQ-i is een meetinstrument waarmee op een onafhankelijke manier de ervaringen van patiënten worden gemeten.

Speciaal voor het ontslaggesprek maakte het ziekenhuis een boekje, met daarin alle belangrijke thema’s die besproken moeten worden als een patiënt het ziekenhuis verlaat. Zodra de ontslagdatum bekend is krijgt de patiënt het boekje om zich voor te bereiden op het ontslaggesprek. Ook wordt het gesprek ruim van te voren aangekondigd, zodat de partner of de kinderen erbij kunnen zijn.

Verpleegkundige Bart van der Rijt doet een ontslaggesprek

Verpleegkundige Bart van der Rijt doet een ontslaggesprek

Duidelijke leefregels voor de patiënt
Patiënten krijgen tijdens het gesprek door een verpleegkundige op alle belangrijke vragen mondeling en schriftelijk een antwoord op maat. Zo wordt op een heldere manier duidelijk wat onder meer de leefregels zijn na een operatie, of autorijden is toegestaan, welke medicijnen gebruikt moeten worden en wat de eventuele bijwerkingen van de behandeling kunnen zijn. Het boekje wordt daarbij ook gebruikt als geheugensteun voor zowel patiënt als verpleegkundige, zodat alle thema’s besproken worden.

Patiënten kunnen tijdens het ontslaggesprek ook aangeven of zij na hun ontslag uit het ziekenhuis thuis gebeld willen worden door de verpleegkundige. In dit gesprek checkt de verpleegkundige hoe de patiënt de kwaliteit van de geleverde zorg ervaren heeft en beantwoordt eventuele vragen.
De laatste twee jaar heeft het ziekenhuis veel aandacht geschonken aan het ontslaggesprek. Een speciaal zorgteam is in andere ziekenhuizen op zoek gegaan naar de best practices op dit voor de patiënt zeer belangrijke onderdeel van de behandeling. Aan de hand van die goede voorbeelden heeft het Catharina Ziekenhuis een eigen aanpak ontwikkeld die per afdeling aangepast kan worden. Onlangs zijn de laatste afdelingen overgegaan op de nieuwe methode. De verwachting is dat het ziekenhuis in de nieuwe CQ-i-meting door patiënten zelfs nóg beter wordt gewaardeerd op het onderdeel ‘ontslaggesprek’.
Wat is CQ-i?
Het Catharina Ziekenhuis meet de ervaringen van patiënten met de Consumer Quality index voor ziekenhuizen (CQ-i-ziekenhuizen). Dit is het landelijke meetinstrument dat is ontwikkeld in samenwerking met Santeon en inmiddels door meer dan veertig ziekenhuizen in Nederland wordt gebruikt. De eenduidige wijze van meten maakt onderling vergelijken tussen de deelnemende ziekenhuizen mogelijk, waardoor best practices zichtbaar worden en ziekenhuizen en vakgroepen van elkaar kunnen leren.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen