Gastvrijheidsprijs ASz voor de polikliniek Gynaecologie

Array

De polikliniek Gynaecologie/Oncologie was in 2014 de meest gastvrije en patiëntvriendelijke afdeling van het Albert Schweitzer ziekenhuis. De drie zorgverleners Marjon Koman, Anja de Ruiter en Gré Baan kregen tijdens de nieuwjaarsreceptie van het ziekenhuis op 12 januari de jaarlijkse ‘Gastvrijheidsprijs’ van de Cliëntenraad toegekend.

Dat is een bedrag van 5000 euro en een herinneringsbeeldje. Het geld mogen ze besteden om de gastvrijheid nog verder te verhogen. Ze gaan het gebruiken om een losbladig patiëntinformatiedossier op te zetten, een handig hulpmiddel voor de patiënt tijdens het behandeltraject.

Voorzitter Andries van de Graaf van de Cliëntenraad (r) en juryvoorzitter Brok huldigen Anja de Ruiter (met beeldje) en Marjon Koman. (De derde winnares Gré Baan was niet aanwezig.) FOTO FREDERIKE ROOZEN-SLIEKER

Voorzitter Andries van de Graaf van de Cliëntenraad (r) en juryvoorzitter Brok huldigen Anja de Ruiter (met beeldje) en Marjon Koman. (De derde winnares Gré Baan was niet aanwezig.) FOTO FREDERIKE ROOZEN-SLIEKER

De Cliëntenraad is het onafhankelijke orgaan dat opkomt voor de belangen van patiënten in het Albert Schweitzer ziekenhuis. Elk najaar vraagt de Cliëntenraad aan patiënten en zorgverleners om te laten weten wie binnen het ziekenhuis extra lof en stimulans verdient, omdat hij of zij de patiënt boven alles stelt. Uit de vele inzendingen dit jaar kwam onder meer de polikliniek Gynaecologie naar voren, in het bijzonder de drie genoemde dames, omdat zij uitermate begaan zijn met hun patiënten.

De jury sprak met vijf genomineerde afdelingen/artsen en koos een winnaar. Dordrechts burgemeester Brok, de juryvoorzitter: “Het was voor ons als jury heel duidelijk dat u goed op elkaar ingespeeld en trots bent. U wordt geprezen omdat u uw patiënten erkent in hun mens-zijn en samen met die mens voor het hoogst haalbare gaat. Gastvrije zorg is voor u een vanzelfsprekendheid. Dit is wat je bereikt wanneer je zorg biedt met hoofd, hart en ziel.”

Voorzitter van de Cliëntenraad Andries van de Graaf hield de zaal voor: “Een ziekenhuis als zodanig kan niet gastvrij zijn. Voor gastvrijheid is een gastheer of –vrouw nodig: een persoon, een zorgverlener die de patiënt een warm, welkom gevoel geeft. Die een sfeer schept van vrijheid, waarin patiënten eigen keuzes kunnen maken. Goede zorg is namelijk een proces dat van twee kanten komt: samen kies je welke behandeling de beste voor jou is.”

De jury was oprecht geraakt door de verhalen die waren losgekomen rondom de prijs, vertelde Brok. “Ook de andere genomineerden met wie wij hebben gesproken, hebben enorm veel passie, toewijding en liefde voor hun vak in zich.” Van de Graaf voegde toe: “Wanneer de patiënt zich welkom voelt in het ziekenhuis, zal hij of zij zich vanzelf gaan gedragen als een fan. Ik wens dit ziekenhuis ook dit jaar weer veel fans toe.”

Bron: ASz

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen