Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren
Hoe veerkracht door hechting, zelfregulatie en competenties versterkt kan worden
Sommige kinderen en jongeren hebben langdurige en vaak meerdere stressbronnen in een gezinssysteem ervaren. Deze toegankelijke en uitgebreide handleiding biedt een kader voor interventies bij jeugdigen en hun families die te maken hebben met meervoudig trauma en/of voortdurend trauma. Het beschrijft het behandelkader dat gebruik maakt van Hechting, Zelfregulatie en Competenties, het zogenaamde ARC-model. Het behandelen van trauma bij kinderen en jongeren bestaat uit tien belangrijke behandeldoelen (de ‘bouwstenen’).
Er zal geen behandeling of methodiek bestaan die voor elk kind in elk gezinssysteem zal werken: geen enkel kind is hetzelfde, geen enkele familie is hetzelfde en geen enkele hulpverlener is hetzelfde. De hierin beschreven inzichten zijn toepasbaar in meerdere situaties. Ze zijn gebaseerd op onderzoek over de belangrijkste gevolgen van trauma en over factoren die veerkracht en een normale ontwikkeling bevorderen.
Deze handleiding is geschreven voor hulpverleners die met kinderen werken die chronische traumatische stress hebben ervaren. Hieronder vallen individuele behandelaren, maar ook medewerkers van residentiële voorzieningen en gezinshuizen, leerkrachten, huisartsen, psychologen, therapeuten en anderen.