De SKGZ erkend als buitengerechtelijke geschilleninstantie

Array

De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is vandaag door de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport aangewezen als buitengerechtelijke geschilleninstantie voor de basisverzekering en door de Minister van Financiën voor alle overige ziektekostenverzekeringen.

“De aanwijzing als geschilleninstantie is een erkenning dat de SKGZ voldoet aan de kwaliteitseisen van de overheid”, aldus Kees van Kranenburg, directeur SKGZ. Hij vervolgt: “Wij kijken continue hoe wij onze prestaties kunnen verbeteren. Deze aanwijzing stimuleert ons hierin nog eens extra.”

image006De aanwijzing vloeit voort uit de Implementatiewet buitengerechtelijke geschillenbeslechting consumenten die vandaag is ingegaan. Met deze wet wordt in Nederland de Europese richtlijn over alternatieve geschillenbeslechting ingevoerd. Ook wordt met deze wet uitvoering gegeven aan de Europese verordening over online geschillenbeslechting. Doel van de Europese regelgeving is te komen tot een goed werkend en voor consumenten duidelijk systeem van buitengerechtelijk geschillenbeslechting in de hele Europese Unie.
Laagdrempelige klachtenafhandeling
Klachtafhandeling via de SKGZ is voor de verzekeringsconsument laagdrempelig. Een advocaat of rechtskundig adviseur is niet verplicht. En de klacht kan eenvoudig via het digitale klachtenformulier in het Nederlands of Engels worden ingediend.

Online geschillenbeslechting
Begin 2016 komt er een Europees platform voor online geschillenbeslechting. Met dit Europese platform wordt het voor EU-consumenten nog eenvoudiger om grensoverschrijdende consumentengeschillen voor te leggen aan een buitengerechtelijke geschilleninstantie.

Over de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen
De Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) is een onafhankelijke en onpartijdige organisatie. Doel van de SKGZ is het helpen oplossen van problemen tussen de verzekerde en de zorgverzekeraar. De SKGZ doet dat door voorlichting, bemiddeling door de Ombudsman Zorgverzekeringen of door een bindende advisering door de Geschillencommissie Zorgverzekeringen.

Bron: SKGZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen