foodwatch start Meldpunt Misleiding voedingsmiddelen

foodwatch is een Meldpunt Misleiding gestart. Consumenten kunnen hier klachten kwijt over reclame voor voedingsmiddelen die zij misleidend vinden. foodwatch zal de binnenkomende klachten onderzoeken en beoordelen. Dit kan leiden tot vervolgstappen, zoals klachten bij de Reclame Code Commissie of, waar sprake is van wetsovertredingen, bij de NVWA. Ook zullen suggesties worden gebruikt voor de jaarlijkse Gouden Windei verkiezing.

foodwatch‘Gezonde’ producten vol suiker, ‘authentieke’ recepten met een ellenlange lijst aan E-nummers, twijfelachtige gezondheidsclaims en zogenaamde ‘natuurlijke’ producten die helemaal niet zo ‘natuurlijk’ blijken te zijn…  foodwatch heeft in de afgelopen jaren heel wat misleidende marketingtrucs onthuld. Voedselfabrikanten passen ze op grote schaal toe om hun – vaak ongezonde en bewerkte – producten te verkopen. De overheid helpt niet echt – wetgeving staat veel vormen van misleiding nog gewoon toe. En de NVWA, die de taak heeft toezicht te houden, treedt amper op tegen wetsovertredingen.

Consumenten hebben het nakijken – je moet haast afgestudeerd etiketspecialist zijn om door de smoesjes, halve waarheden en harde leugens heen te prikken. Daarom heeft consumentenrechtenorganisatie foodwatch een Meldpunt Misleiding geopend.

Ilse Griek, directeur foodwatch: “Consumenten dienen al jaren klachten bij ons in. Om dit nóg makkelijker te maken heeft foodwatch nu het Meldpunt Misleiding in het leven geroepen. Hier kunnen consumenten gericht klachten indienen over misleidende reclame op voedingsmiddelen. Op basis van de ontvangen signalen zullen wij gedurende de komende jaren aandacht besteden aan verschillende vormen van misleiding.”

Hoe doe je melding van misleiding?
Neem een foto van het product en stuur deze, samen met de reden waarom je het product misleidend vindt, per e-mail naar [email protected]. Vermeld waar mogelijk de volledige naam van het product, de naam van de fabrikant, en waar u het heeft gekocht of gezien. Alle meldingen worden vertrouwelijk behandeld. Meldingen kunnen, indien gewenst, ook anoniem worden gedaan.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen