Nieuwe ontwikkelingen in zorgverzekeringsveld op SKGZ-congres
ArrayOp woensdag 7 oktober vond voor de negende keer het congres van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ) plaats. Tijdens dit jaarlijkse kenniscongres zijn verschillende onderwerpen die raakvlakken hebben met de zorgverzekering behandeld en werd ingespeeld op de actualiteit. Via een persoonlijke videoboodschap sprak minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) de congresbezoekers toe.“De patiënt als lijdend voorwerp? Die tijd is echt voorbij. Helemaal nu wij de SKGZ hebben aangewezen als dé onafhankelijke geschilinstantie voor verzekerden. Eén plek voor geschillen met verzekeraars over de basis- en de aanvullende verzekeringen. Wel zo duidelijk”, aldus Schippers.
Het was een middag met aandacht voor diverse kanten van de Zorgverzekeringswet (Zvw). Hot item is momenteel de wijze waarop het persoonsgebonden budget (pgb) ingevuld wordt onder de Zvw. Spreker Gerrit Jan Pulles, advocaat bij Van der Woude de Graaf Advocaten, besprak een aantal pgb-casussen. Beleidsmedewerkers van het ministerie van VWS, Janneke Boer en Erik van den Berg, bespraken de ontwikkelingen op het gebied van de wanbetalersregeling. Beoogd wordt de preventiefase te verbeteren door maatregelen te nemen die wanbetaling van zorgpremies voorkomen. Het debiteurengedrag kwam ook ter sprake tijdens de workshop van Martijn Keizer, onderzoeker consumentengedrag en docent Rijksuniversiteit Groningen. “Door aanmaningen te versturen, die inspelen op de psychologie van de wanbetaler, vergroot je de kans dat rekeningen eerder worden betaald,” aldus Keizer. Ook Europa werd niet vergeten; René van der Wissel, werkzaam bij het Zorginstituut Nederland lichtte toe waar men rekening mee moet houden bij een medische behandeling over de grens.
De voorzitter van de SKGZ, mr. dr. A.G.J.M. Rombouts, sloot de middag af. Hij verwees naar enkele recente ontwikkelingen op het terrein van de geschilbeslechting zoals de ADR en het door de Eerste Kamer aannemen van de Wkkgz. Bovendien deed hij een oproep aan de zorgverzekeraars om tijdens zittingen van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen in persoon aanwezig te zijn. Voor beide partijen wordt het geschil duidelijker en zo voelt een verzekerde zich ook écht gehoord.
Bron: Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ)