Gratis boekje over ‘De patiënt als partner

Albert Schweitzer ziekenhuis helpt patiënten met gratis boek over de ‘Patiënt als partner’
De verhouding tussen arts en patiënt is al een aantal jaren in beweging. De inbreng van de patiënt bij zijn of haar behandeling wordt steeds belangrijker. Om patiënten in die rol te helpen en te stimuleren, heeft het Albert Schweitzer ziekenhuis (Dordrecht) een boekje uitgebracht, getiteld Heeft u nog vragen? Het ligt vanaf 2 november verspreid door alle ziekenhuislocaties in de wachtkamers. Wie het boekje leuk vindt, mag het gewoon mee naar huis nemen: er zijn er voorlopig genoeg.

Het idee voor het boekje komt van oud-ziekenhuisbestuurder Pier Eringa in samenspraak met de Dordtse schrijver, trainer en socioloog Bert den Boer. Samen met cartoonist Djanko ging hij een aantal dagen op pad in het ziekenhuis, om bij artsen en andere zorgverleners, maar ook bij patiënten hun oor te luisteren te leggen. Het resulteerde in veertien korte hoofdstukken met titels als ‘Hoe vertel ik mijn verhaal?’ en ‘Wat bedoelt mijn arts?’ De tekst wordt verlevendigd met grappige tekeningen van Djanko, waaruit blijkt hoe het soms nét niet goed gaat in de communicatie in de spreekkamer of op de afdeling.

cartoon asz“De tijd is voorbij dat de dokter u vertelt wat u mankeert en wat er moet gebeuren”, schrijft ziekenhuisbestuurder John Taks in de inleiding. “In dit ziekenhuis willen wij – met respect voor elkaar – zo veel mogelijk rekening houden met uw wensen en behoeften. Toch blijkt uit onderzoek dat de helft van de patiënten het niet gemakkelijk vindt om een gesprek met hun arts te voeren. Ze vinden het vaak moeilijk om twijfels, behoeften en zorgen te delen.” Met het boekje wil het ziekenhuis de patiënten op weg helpen om dit toch te doen, omdat de behandeling en het resultaat hierbij gebaat zijn, licht Taks toe.

Auteur Bert den Boer: “Djanko en ik hebben gesproken met specialisten, verpleegkundigen, afdelingshoofden en uiteraard met patiënten. In elk gesprek bleek dat het verhelderen van verwachtingen en aannames van beide kanten een grote rol speelt bij het welslagen van de communicatie – en daarmee ook van de behandeling. Dit hebben wij zo kernachtig en zo praktisch toepasbaar als mogelijk, in korte teksten gegoten. De cartoons zorgen voor een luchtige ondertoon.”

Voorzitter Andries van de Graaf van de Cliëntenraad juicht het boekje toe: “Vroeger stond de dokter centraal, daarna kwam er een beweging die de patiënt centraal stelde; maar ik vind dat ze sámen centraal moeten staan. Een geslaagde behandeling is echt het resultaat van samenwerking tussen die twee. Enerzijds de dokter die alles weet van het ziektebeeld en anderzijds de patiënt die alles weet van zijn eigen leven en wensen. Het is mooi dat de patiënten van het Albert Schweitzer ziekenhuis nu dit extra ruggensteuntje krijgen. Het is ook nog eens gewoon een vermakelijk boekje om door te kijken. Ik denk dat ook zorgverleners er baat bij hebben om mee te lezen.”

Bron: ASZ

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen