Marketing krijgt grotere rol in zorgorganisaties

Array

Marketing krijgt een grotere rol binnen zorgorganisaties. Bovendien zijn zorgmarketeers en -communicatieprofessional in 2015 tevredener over de resultaten van online marketing dan vorig jaar. Dat blijkt uit onderzoek van zorgmarketingbureau Spring marketing onder marketing- en communicatieprofessionals in de zorgsector.

Meer marktonderzoek en vaker een marketingstrategie bij zorgaanbieders
Een groeiend aantal zorgaanbieders doet markt- en klantonderzoek en maakt een marketingstrategie en marketingplan. In 2015 geeft 63% van de marketing- en communicatieprofessionals in de zorg aan de markt of klant te analyseren, ten opzichte van 30% (!) in 2014. Ruim 1 op de 3 zorgaanbieders past bovendien een marketingstrategie, -plan en -kalender toe. Dat is ruim een verdubbeling ten opzichte van 2014.

“Dit is geen verbazingwekkende ontwikkeling, gezien de bezuinigingen in de zorg en steeds groter wordende rol van de zorgconsument. Het is voor zorgaanbieders cruciaal om aan te sluiten op behoefte van patiënten en verwijzers. We zien deze ontwikkeling ook in de vraag van onze eigen klanten, steeds meer zorgorganisaties kloppen bij ons aan voor een marktscan, focusgroep of onderscheidende propositie,” licht marketingstrateeg Sanne Gooskens van Spring marketing toe. “Steeds meer zorgorganisaties willen kortweg weten hoe ze beter kunnen aansluiten op de behoeften van hun zorgconsument.”

Strategie voorwaarde voor effectiviteit zorgmarketing
De toenemende toepassing van marketingstrategie in de zorg is ook terug te zien in de tevredenheid van de aanbieders betreft de resultaten van online marketing. Bijna 1 op de 4 zorgaanbieders (23%) is tevreden over de resultaten van online marketing. Dat is meer dan de 17% die vorig jaar tevreden waren. En tevreden zorgaanbieders beschikken over een marketingstrategie of -plan. Strategie blijkt hiermee, net als vorig jaar, een enorm belangrijke voorwaarde voor de effectiviteit van zorgmarketing.

Inzicht in inzet social media, derden en software in onderzoek
Het zijn hoopvolle ontwikkelingen die zijn gesignaleerd in het onderzoek over de inzet van online zorgmarketing. Behalve naar de toepassing van strategieën en plannen en de tevredenheid over de inzet van online marketing, toont het onderzoek ook interessante resultaten over de inzet van social media, derden en software applicaties.

Het volledige onderzoek is te downloaden via deze link na achterlaten van naam en email bij Springer

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen