VieCuri zet in op meer patiëntveiligheid door procesoptimalisatie
ArrayVieCuri Medisch Centrum start vandaag een traject voor procesoptimalisatie voor haar medisch laboratorium met softwareontwikkelaar helpLine. Het traject behelst het digitaliseren van het gehele proces van bloedafnames bij mensen thuis en op vaste priklocaties. VieCuri komt hiermee tegemoet aan de wensen van huisartsen en ziektekostenverzekeraars om in de nabije toekomst volledig papierloos te werken. Tevens wordt de patiëntveiligheid door deze digitalisering verder verhoogd.
Identificatie op één plek
“We zetten in op het digitaliseren van alle opdrachten voor onze buitendienst,” vertelt laboratorium manager Henk Neervoort van VieCuri. “Het einddoel is het bij elkaar brengen van de registratie en identificatie van de bloedmonsters op de plek van afname zelf. Nu labelen onze priksters de buizen met bloed nog bij de cliënten. De buizen met stickers erop worden vervolgens pas in het laboratorium gematched met de bewuste cliënt, nadat de prikster het materiaal heeft afgeleverd. Dit is de huidige praktijk in nagenoeg alle laboratoria in Nederland. Dankzij de barcode scanning methode van helpLine zal dit straks ter plekke bij de cliënt gebeuren via een beveiligde smartphone. De informatie gaat dan direct door naar het lab. Dit levert aanzienlijke tijdswinst op en het belangrijkste: leidt tot minimalisering van mis-identificatie van het materiaal, wat de patiëntveiligheid enorm ten goede komt.”
Digitaal van aanvraag tot verwerking
VieCuri wil uiteindelijk het gehele proces van de bloedafname-aanvraag tot de verwerking automatiseren. Neervoort: “Voor dit verbetertraject van onze dienstverlening starten we met routeplanning-optimalisatie. Hierdoor kunnen de wachttijden voor cliënten omlaag doordat we onze medewerkers efficiënter inzetten. De aanvragen van huisartsen kunnen we zo ook sneller behandelen. Vervolgens gaan we er op sturen dat zoveel mogelijk eerste- en tweedelijns orders elektronisch worden ingediend. Zodat we deze orders automatisch kunnen verwerken in de routeplanningssoftware en deze daarna zichtbaar kunnen maken in de Careware app van helpLine op de smartphone van de prikster. Alle benodigde informatie over de aanvraag kan zo ter plekke bij de cliënt opgevraagd worden. Een derde stap is dan de identificatie en registratie van het materiaal bij de cliënt zelf middels barcode scanning.”
Totaalaanpak
Neervoort: “We zijn al een aantal jaren aan het kijken hoe we onze totaalaanpak technisch kunnen realiseren. Careware bleek het eerste systeem in de markt dat volledig voldoet aan onze specifieke wensen. Ook speelde mee dat helpLine al actief is in de laboratoriummarkt en veel ervaring heeft met ambulante zorgverlening, met name in de thuiszorgmarkt. Het voordeel van Careware is bovendien dat de implementatie van de tool geen grote impact heeft op onze IT-infrastructuur. Het is vooral een koppeling van systemen. Het Careware platform zelf voorziet namelijk al in de meeste functionaliteiten die wij wensen.”
Fase één van het vandaag gestarte digitaliseringtraject zal naar verwachting op 1 april 2016 operationeel zijn, daarna zullen gefaseerd de overige optimalisatieslagen plaatsvinden.