Spotify campagne Alzheimer Muziekherinneringen succesvol

0
1382

De innovatieve campagne rond ‘Muziekherinneringen’, een samenwerking tussen Alzheimer Nederland en Spotify, heeft tot mooie resultaten geleid. Zo werden in de campagneperiode van 1 juni tot en met 30 november 2015 meer dan een half miljoen luisteraars op Spotify bereikt met de kernboodschap: ‘1 op de 5 mensen krijgt te maken met dementie, 100 procent heeft muziekherinneringen’. 

Projectleider Jacqueline Stokman van Alzheimer Nederland: “deze innovatieve samenwerking heeft onze doelstellingen onder de aandacht gebracht bij een hele nieuwe doelgroep, de Spotify luisteraar. Via Spotify hebben wij generaties met elkaar kunnen verbinden, omdat (klein)kinderen afspeellijsten maken voor hun ouder of grootouder met dementie. Het doet mensen met dementie veel goed om naar muziek te luisteren.”

Speciale Alzheimer Nederland -afspeellijsten
Speciaal voor mensen met dementie en hun naasten, heeft Alzheimer Nederland drie speciale afspeellijsten gemaakt met muziek uit de jaren ’30-’40 en ’70-’80. De campagne roept mensen met Alzheimer-patienten in hun omgeving op om de door Alzheimer Nederland samengestelde afspeellijsten af te spelen op Spotifie. Hierbij was het ook mogelijk voor luisteraars om hun favoriete nummers toe te voegen.

Dancing Queen
De afspeellijst met muziek uit de jaren ’70- 80 heeft tijdens de campagne tot de meeste interactie geleid, met meer dan 172.000 luisterminuten per maand. De meest gestreamde artiesten zijn ABBA, Queen, The Cats en Led Zeppelin. Het nummer ‘Dancing Queen’ van Abba staat met stip op nummer 1, direct gevolg door One Way Wind van The Cats. Via een enquête op deze website reageren de gebruikers van de lijst enthousiast: “Het haalt herinneringen op van toen ik jong was” en “Mijn moeder komt beter uit haar woorden na het beluisteren van muziek. Zij maakt meer grapjes en is even gelukkiger”.

Muziek op Spotify
Via Spotify werden gebruikers doorverwezen naar de actiepagina van Muziekherinneringen, waar de bezoekers totaal 291 uur aan muziek luisterden, tijdens meer dan 20.000 sessies. Door de samenwerkinge met Spotify kon Alzheimer Nederland hun doelgroep heel direct aanspreken en oproepen tot actie. Naast het beluisteren van nummers konden bezoekers van de Muziekherinneringen website ook hun favoriete nummers toevoegen aan de afspeellijsten. Aan het einde van de campange zijn 1.000 nummers toegevoegd, hebben de lijsten meer dan 500 volgers en luisterden ruim 6.000 actieve gebruikers gemiddeld 150 minuten naar de afpseellijsten van Alzheimer Nederland op Spotify. Vooral op maandagen rond de lunch zijn er grote pieken in de luistertijd te zien.

Ook is duidelijk zichtbaar dat hoe recenter de decennia van de afspeellijst, hoe jonger de doelgroep en hoe meer mannelijke luisteraars. Zo wordt muziek van de jaren ’70-’80 zeventig procent door mannelijke gebruikers geluisterd (t.o.v. 59% van muziek uit de jaren ’30-’40). Door de oudere doelgroepen wordt verreweg het meeste geluisterd op iPads en Android-toestellen.

Account Director Margot James van Spotify Nederland: “De Alzheimer campagne is een van de mooiere projecten die we tot nu toe hebben gedaan. Om op een innovatieve manier gebruik te maken van muziek en mensen met dementie daarmee te kunnen helpen is een prachtig gegeven. Daarnaast hebben we impact gehad op het vergroten van de bewustwording van wat muziek kan betekenen voor patiënten en mantelzorgers. Dit soort campagnes zijn het die het extra inspirerend maken om bij een muziekbedrijf te werken.”

Over de campagne
Belangrijke momenten in ons leven zijn vaak gekoppeld aan muziekherinneringen. Momenten van geluk, verdriet en vreugde die je niet wilt kwijtraken. Toch overkomt dat mensen met alzheimer of een andere vorm van dementie. Wetenschappelijk onderzoek van het Nederlandse Tijdschrift voor Geneeskunde (NTvG) toont aan dat muziek bij mensen met dementie deze herinneringen weer boven kan halen. Daarom is Alzheimer Nederland een samenwerking aangegaan met Spotity. De campagne is een doorvertaling van Mindshare/BNTI in het kader van de campagne Muziekherinneringen met de TV-show op SBS6. De afspeellijsten blijven voor iedereen beschikbaar op Spotify én via de kanalen van Alzheimer Nederland. Bekijk het Alzheimer Spotify account en volg de afspeellijsten op   https://open.spotify.com/user/alzheimer_nederland.

Meer informatie over de campagne is te vinden op de actiepagina: http://www.muziekherinneringen.nl/spotify

Over Spotify
Spotify is een prijswinnende digitale muziekservice die je on-demand toegang geeft tot meer dan 30 miljoen nummers. Onze droom is om alle muziek in de wereld constant toegankelijk te maken voor iedereen, waar en wanneer zij ook willen. Spotify maakt het makkelijker dan ooit om muziek te ontdekken, te beheren en te delen met je vrienden. En zorgt ervoor dat artiesten een eerlijke beloning krijgen. Spotify is beschikbaar in 58 landen met meer dan 75 miljoen actieve gebruikers en meer dan 20 miljoen abonnees. Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan drie miljard dollar aan de rechthebbenden uitgekeerd. Spotify is de één na grootste bron in omzet van digitale muziek voor labels in Europa, en de grootste en meest succesvolle streaming muziekservice wereldwijd. Kijk voor meer informatie op www.spotify.nl.