Voorraadtekort Thyrax® in Nederland door technische problemen
Tekort aan Thyrax® (levothyroxine)
Aspen heeft momenteel een voorraadtekort van Thyrax® in Nederland vanwege technische problemen die optraden tijdens de technische overdracht van Thyrax naar een nieuwe productielocatie en de stopzetting van de levering bij de huidige fabrikant.
Aspen doet er alles aan om dit probleem op te lossen, maar het voorraadtekort kan langer duren omdat er naar verwachting enige tijd overheen gaat voordat alle technische problemen zijn opgelost en de juiste analytische gegevens beschikbaar zijn.
Aspen begrijpt dat Thyrax® een essentieel behandelingsonderdeel is en zij nemen alle mogelijke maatregelen om dit probleem zo snel mogelijk op te lossen, omdat ze begrijpen hoe urgent dit is voor patie?nten.
Aspen kan op dit moment geen exacte datum noemen waarop Thyrax® weer geleverd wordt, maar ze doen er alles aan om het probleem zo snel mogelijk op te lossen. De out- of-stock situatie zal naar schatting minimaal 6 tot 9 maanden duren.
Aspen adviseert nadrukkelijk om waar mogelijk geen behandeling met Thyrax® op te starten voor nieuwe patie?nten, maar een alternatief te gebruiken. Patie?nten die momenteel Thyrax gebruiken wordt aangeraden om over te stappen op een alternatief levothyroxine-product op het moment dat zij hun volgende herhalingsrecept krijgen. Elke overstap moet worden begeleid door nauwlettende controle door de behandelende zorgverlener.
Aspen heeft momenteel een andere vorm van levothyroxine beschikbaar in Nederland, nl. Eltroxin, en neemt momenteel maatregelen om de levering hiervan te vergroten om een alternatief te bieden aan Nederlandse patie?nten gedurende de out-of-stock periode.
Verbijstering bij patienten
Met verbijstering en grote bezorgdheid heeft Schildklier Organisatie Nederland (SON) kennisgenomen van het bericht dat de schildkliermedicatie Thyrax binnenkort niet meer leverbaar is. De oorzaak zijn problemen bij de verplaatsing van de productie door producent Aspen naar Duitsland en het niet tijdig gereed hebben van de eisen voor de productielijn, zo meldt SON
Thyrax is het bekendste schildkliermedicijn in Nederland, waarvan zo’n 350.000 schildklierpatiënten afhankelijk zijn. Een overstap naar een ander medicijn kan voor duizenden patiënten, zo leert de ervaring uit eerdere veranderingen, forse lichamelijke en psychische klachten kan opleveren. Vorig jaar nog leverde enkel een verpakkingswijziging van Thyrax al meer dan 2.000 klachten over bijwerkingen op.
Wat kunnen patiënten doen?
Patiënten moeten de websites van SON en het CBG in de gaten houden voor de laatste stand van zaken. SON vraagt advies aan haar Medische Adviesraad en verwacht op korte termijn een brief van hen. Daarnaast onderhoudt SON nauwe contacten met het CBG over wat patiënten te doen staat. ‘Daarbij kijken we ook naar het voorkeursalternatief, want deze medicatie luistert nauw. Te allen tijde geldt dat patiënten met hun arts overleggen’, benadrukt Meijervan het SON.
Meer informatie
Patiëntenkunnen met vragen bellen met Het Landelijk Meldpunt Zorg (LMZ) op werkdagen van 9.00- 17.00 uur. Telefoonnummer 088-120 50 20 (lokaal tarief). SON publiceert alle ontwikkelingen op haar website schildklier.nl, dus ook de adviezen van artsen en de vragen en antwoorden van het CBG.