Week van Zorg en Welzijn 2016: aandacht voor grote veelzijdigheid van Zorg en Welzijn

Array

Ruim 1.300 locaties door heel Nederland openden hun deuren met gevarieerde en leerzame activiteiten
De Nationale Week van Zorg en Welzijn is met een zeer gevarieerd programma succesvol verlopen. Tienduizenden bezoekers keken door heel Nederland achter de schermen bij meer dan 1.300 locaties van zorg- of welzijnsinstellingen. Drieëndertig BN-ers, van politici, popartiesten, cabaretiers tot bestuurders waren enthousiaste ambassadeurs van deze grootste sector van Nederland.

In de vijfdelige TV-serie Heel Holland Zorgt waren verassende ontmoetingen en actuele reportages te zien over Zorg en Welzijn anno 2016. En in de grootste huis-aan-huis-krant kon men zich informeren over de ontwikkelingen in deze grootste sector van Nederland. De Gouden Hart-actie op Facebook leverde ruim 800 complimenten op aan zorg- en welzijnsmedewerkers.

Bezoekers van oud tot jong konden zelf ervaren hoe het was om slechtziend te zijn, aan dementie te lijden, om oud te zijn of een lichamelijke handicap te hebben. Er was een masterclass tandartsassistente, er waren hop-on-hop-off-bussen tussen locaties, een valpreventieparcours, mensen konden koken in instellingskeukens of eten met bewoners, er was een loopanalyse, men kon gehoortesten en oogmetingen laten doen, een huisartsenpraktijk bekijken of woonzorgcentra bezoeken om te kijken waar je als oudere het beste terecht kunt, tot en met een rollatortraining. Ook ontbraken de populaire beren- en poppendokters niet, de rondleidingen door de operatiekamer of het meerijden met een ambulance. Kortom, de grote variatie en veelzijdigheid van Zorg en Welzijn zijn met succes aan bod gekomen tijdens de vierde editie van de Nationale Week van Zorg en Welzijn.

In Zorg en Welzijn werken 1,4 miljoen mensen en 450.000 vrijwilligers. Daarmee is het de grootste werkgever van Nederland. Tijdens de Week van Zorg en Welzijn worden zorg- en welzijnsmedewerkers in het zonnetje gezet en kunnen bezoekers zien en ervaren wat voor belangrijk en leuk werk er gedaan wordt en welke nieuwe ontwikkelingen er zijn.

Samenwerkingsverband RegioPlus
De Nationale Week van Zorg en Welzijn is een initiatief van het landelijk dekkend samenwerkingsverband van vijftien regionale werkgeversorganisaties die zich bezig houden met de arbeidsmarkt in Zorg en Welzijn. De werkgeversorganisaties werken samen in Stichting RegioPlus (www.regioplus.nl) die de Nationale Week van Zorg en Welzijn coördineert. Het doel van de campagne is het bevorderen van een inspirerend, veelzijdig en realistisch imago van de sector Zorg en Welzijn.

De TV-serie Heel Holland Zorgt en de landelijke Special werden mede mogelijk gemaakt door Pearle opticiens, Suzuki, Well-Fair, Allin1 Mediaservice en D.I.O. Drogisterijen die de medewerkers en vrijwilligers in Zorg en Welzijn een warm hart toe dragen.

Bron: Regio Plus

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen