De patiënt is koning

0
746

‘De klant is koning’, is een veelgehoorde zin in de retail. Maar wil niet iedereen koninklijk worden behandeld? Ook, of misschien wel juist, als men zorgbehoevend is? Daarover spreekt Gilbert Monod de Froideville, directeur Protocol International, op woensdag 6 april tijdens zijn Keynote-sessie op het platform Welkom in de Zorg dat volgende week plaatsvindt in de Jaarbeurs in Utrecht.

Gilbert Monod de FroidevilleMonod de Froideville werkte vele jaren als ceremoniemeester van voormalig koningin Beatrix. In die periode namen protocol en ceremonieel een essentiële plaats in bij de voorbereiding van bezoeken en evenementen, zowel nationaal als internationaal.

Hij was organisator van vele paleisevenementen en een dertigtal staatsbezoeken en belangrijke gebeurtenissen van de koninklijke familie, waaronder de koninklijke huwelijken, staatsbegrafenissen en koninklijke dopen. Een ervaring waar de zorg veel van kan leren. “Ik hoop de toehoorders duidelijk te maken dat alles wat je doet in de zorgsector te maken heeft met respect, gastvrijheid, aandacht en cultuurverschillen en dat je hier bijzondere aandacht aan moet besteden”, zegt Monod de Froideville. “In de 17 jaar, dat ik bij het Koninklijk Huis diende, stond gastvrijheid, respect en aandacht altijd voorop. Het Koninklijk Huis heeft een duidelijke voorbeeld functie. Wil je echt zorg besteden aan je patiënten en bezoekers dan zijn deze aspecten en het besef dat er cultuurverschillen zijn, cruciaal.”

Etiquette of protocol
In zijn keynote-sessie gaat Monod de Froideville onder andere in op de historie van de etiquette en het protocol. Maar wat is nu eigenlijk het verschil tussen die twee elementen? Monod de Froideville: “Het verschil is dat etiquette zich richt op de sociale omgangsvormen tussen mensen. Protocol gaat over gedragsregels, die worden gemaakt om conflicten of misverstanden te vermijden. Protocol richt zich op de positie van iemand, bijvoorbeeld in de zorg de positie van de patiënt. Denk daarbij aan behandelprotocollen als afspraak tussen arts en patiënt. Protocol is enorm belangrijk om duidelijkheid te verschaffen binnen een organisatie of een ziekenhuis. Zo zijn er behandelprotocollen of protocollen voor de toediening van medicijnen. Alles met het doel om optimale zorg te bieden aan de patiënt en duidelijkheid te verschaffen. Ook binnen de internationale wereld dienen duidelijk afspraken gemaakt te worden, met het doel geen onduidelijkheden te creëren, de diplomatie niet te verstoren en een klimaat te creëren waarin iedereen zich op zijn gemak voelt en waar men tot goede besluitvorming kan komen. Etiquette heeft alles te maken met gastvrijheid, respect en aandacht. Protocol met respect en aandacht voor de positie van de patiënt, de patiënt is immers koning.”

Meer informatie over Welkom in de zorg is te vinden via www.welkomindezorg.nl

BRONJaarbeurs Utrecht
Vorig artikelVitalHealth e-Vita behaalt opnieuw certificatie van ZO!
Volgend artikelLaat uw huid checken op zaterdag 21 mei 2016
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.