Zestien supermarkten en 7 voedselfabrikanten overtreden reclameregels voor kindermarketing

Array

Reclame Code Commissie: ongeoorloofde kindermarketing voedselfabrikanten en supermarkten
o.a. Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet, Spar, Emté, Heinz en Haust
Zestien supermarkten en zeven voedselfabrikanten hebben de reclameregels voor kindermarketing overtreden. Dit heeft de Reclame Code Commissie (RCC) bekend gemaakt. Onder de overtreders bevinden zich onder andere Plus, Dekamarkt, Coop, Hoogvliet, Spar, Emté, Heinz en Haust. De procedures waren aangespannen door voedselwaakhond foodwatch, met steun van de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De zeven voedselfabrikanten adverteerden in strijd met de regels over kindermarketing van de Reclame Code voor te vette of zoete koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen. De advertenties stonden in het gratis jeugdblad Tsjakka (oplage 2 miljoen) van de zestien supermarkten die lid zijn van de inkooporganisatie Superunie. Afgelopen september werden ook al twaalf voedselfabrikanten en supermarkt Hoogvliet betrapt op overtreding van de reclameregels. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding – waaronder gezondheidsorganisaties, wetenschappers en kinderartsen – dringt al tijden bij staatssecretaris Van Rijn aan op een verbod op kindermarketing voor ongezonde producten omdat zelfregulering faalt: de regels zijn te slap en worden vaak niet nageleefd. foodwatch: “Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving. Des te kwalijker is het dat nota bene op wereldgezondheidsdag blijkt dat voedselfabrikanten kinderen nog steeds proberen te verleiden tot meer snoepen.”

Voedingsfabrikanten die de reclameregels overtraden: Astra Sweets NV (Frisia snoepjes), de Banketgroep BV (Kanjers stroopwafels), The Kraft Heinz Company (Venz Minions hagelslag), Wringly Austria Ges.mbH (Skittles snoepjes), The Belgian Chocolate Group NV (Koetjesreep), COPAR BV (Candyman snoepjes), Continental Bakeries (Haust) BV (Brinky choco fourre, choco wafels en mini biscuits fourre).
Supermarkten die de regels overtraden: Plus, Coop, Spar, MCD Supermarkten, Poeisz Supermarkten, Hoogvliet, Jan Linders, Deka, Nettorama, Attent, Emté Supermarkten, Golff, Vomar, Sanders, Deen en Boni.

Tsjakka, met een oplage van 2 miljoen, is een kinderbijlage bij het gratis maandblad ‘Boodschappen’ van de zestien supermarkten die lid zijn van inkooporganisatie Superunie. De koekjes, snoep, hagelslag en chocoladerepen bevatten meer suiker of vet dan toegestaan volgens de reclameregels voor kinderen tussen zeven en dertien jaar. Daarnaast stelt de RCC in meerdere zaken dat sprake is van ongeoorloofde sluikreclame omdat de reclames voor kinderen onvoldoende herkenbaar waren als reclame. foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding. De Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding wil een krachtig pakket aan wettelijke maatregelen om de marketing van ongezonde voedingsmiddelen aan banden te leggen en kinderen écht te beschermen. Ieder kind heeft het recht om op te groeien in een gezonde omgeving.

Sinds begin vorig jaar gelden nieuwe regels met betrekking tot kindermarketing. Deze regels zijn vastgelegd in de Reclame Code voor Voedingsmiddelen (artikel 8 RvV). Zelfregulering op kindermarketing bedrijven werkt volgens foodwatch niet. Zo toonde een onderzoek van foodwatch Duitsland naar een Europees initiatief tot zelfregulering, de EU pledge, aan dat 90% van de producten van de deelnemende bedrijven niet voldeden voedingscriteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) omdat ze teveel suiker, vet of zout bevatten.

foodwatch is partner in de Alliantie Stop kindermarketing ongezonde voeding; een actief samenwerkingsverband dat de strijd aan gaat tegen op kinderen gerichte marketing van ongezonde voedingsmiddelen. Inmiddels is 1 op de 7 kinderen (4-12 jaar) in Nederland te dik. Kinderen met overgewicht en obesitas hebben op latere leeftijd meer kans op gezondheidsproblemen, zoals diabetes type 2, hart- en vaatziekten en verschillende vormen van kanker.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen