Wereldbeurs voor cleanroom technologie verwacht succesvolle editie 2016
ArrayDe volgende editie van Cleanzone vindt plaats op 8 en 9 november 2016 in Frankfurt am Main. Sinds februari kunnen aanbieders van cleanroom producten en services zich weer aanmelden voor de internationale vakbeurs en het bijbehorende congres. Ruth Lorenz, plaatsvervangend president “Technology & Production” bij Messe Frankfurt, is blij met de grote vraag: “Vanwege het grote aantal registraties verwachten wij dat Cleanzone ook in 2016 gaat groeien. De voortdurende ontwikkeling van de beurs wordt versterkt door de groei van schone productie faciliteiten op de hele wereld.” Afgelopen jaar waren 88 exposanten uit 12 landen op de beurs om hun producten en innovaties aan 731 bezoekers uit 32 landen te presenteren.
Een cleanroom is een laboratoriumruimte waar in de lucht vrijwel geen stof, vezels, micro-organismes, fijnstof of chemische dampen aanwezig zijn. Deze ultraschone werkomgeving is ontworpen om vervuiling van materiaal tijdens het productieproces te voorkomen. Cleanrooms worden bijvoorbeeld gebruikt bij fabricage van halfgeleiders of geneesmiddelen, maar ook in de ruimtevaart en bij vervaardiging van lenzen en zonnecellen. De producten en services die op Cleanzone gepresenteerd worden dekken het hele cyclus van een cleanroom af – van planning, lay-out tot constructie en operatie. De exposanten laten constructiemateriaal, ventilatie, airconditioning technologie, luchtsluizen, verbruiksartikelen, cleanroom kleding, meet- en control-technologie, software voor monitoring en training programs zien. De doelgroep van de beurs is o.a. ziekenhuizen, apotheken, de levensmiddelen en automotive industrie, medicijntechniek en semiconductor- en laser productie.
In de praktijk bestaan verschillende classes van cleanrooms: soms worden er deeltjes van 600 micrometers gemeten, in andere maar deeltjes minder dan een micrometer. Afhankelijk van het product hebben laboratoriums ook verschillend schone cleanrooms nodig. Ruth Lorenz zegt: “Cleanzone heeft het complete aanbod aan cleanrooms op de beurs. Dit biedt de bezoekers een optimale mogelijkheid om de informatie te krijgen die ze nodig hebben om hun cleanroom het beste toe te passen aan hun product.”