#KnowNow campagne maakt op Wereld Eierstokkankerdag mensen bewuster van eierstokkanker.

Array

De #KnowNow campagne maakt op Wereld Eierstokkankerdag mensen bewuster van eierstokkanker. #WorldOvarianCancerDay @OvarianCancerDY @WorldOvarianCancerDay
Op zondag 8 mei is het Wereld Eierstokkankerdag, een dag waarop mensen over de hele wereld worden aangemoedigd om stil te staan bij vrouwen met eierstokkanker en hun vrienden en familie. Elk jaar wordt er bij bijna een kwart miljoen vrouwen wereldwijd eierstokkanker geconstateerd en overlijden 140.00 vrouwen als gevolg van deze vorm van kanker. Op social media kan iedere vrouw via #KnowNow haar persoonlijke verhaal delen en reflecteren op dingen die ze misschien anders had gedaan met de kennis van nu.

#KNOWNOW CAMPAGNE VERENIGT VROUWEN WERELDWIJD OP WERELD EIERSTOKKANKERDAG 8 MEI 2016
De #KnowNow campagne maakt op Wereld Eierstokkankerdag mensen bewuster van eierstokkanker.
Het thema van de campagne is dit jaar ‘Know Now’. De campagne brengt belangrijke feiten en weetjes onder de aandacht rondom eierstokkanker onder de noemer ‘What women need to Know Now’.

“Velen van ons hebben weleens nagedacht over wat we anders zouden hebben gedaan als we toen wisten wat we nu weten. Met deze campagne hopen we honderdduizenden vrouwen te motiveren om hun eigen ervaringen met eierstokkanker te delen,” zegt Elisabeth Baugh, voorzitter van de internationale commissie die Wereld Eierstokkankerdag organiseert en CEO van Ovarian Cancer Canada

“We zijn allen vastberaden om het bewustzijn rondom eierstokkanker wereldwijd te vergroten,” legt Calaneet Balas uit, vicevoorzitter van de Ovarian Cancer Research Fund Alliance in de Verenigde Staten. “Door middel van deze inspanningen verbinden we mensen over de hele wereld.”

“De Wereld Eierstokkankerdag is een unieke kans om over de hele wereld samen te werken en over eierstokkanker te kunnen praten. We informatie delen over symptomen, risicofactoren en preventie voor vrouwen wereldwijd.” zegt Annwen Jones, CEO van Target Ovarian Cancer in London.

Over eierstokkanker
Statistieken laten zien dat slechts 45% van de vrouwen met eierstokkanker de eerste vijf jaar overleeft, vergeleken met 89% van vrouwen met borstkanker. De klachten van eierstokkanker worden vaak verward met minder serieuze aandoeningen, zoals gastro-intestinale klachten. Klachten zijn:

  • Toegenomen buikomvang / aanhoudend opgeblazen gevoel (geen opgeblazen gevoel dat komt en gaat).
  • Moeilijkheden met eten / snel vol raken.
  • Buik– of bekkenpijn.
  • Vaker of dringender het gevoel hebben te moeten plassen.

Over de #KnowNow Campagne
De #KnowNow campagne werd gelanceerd op 25 april 2016 en loopt door tot en met de Wereld Eierstokkankerdag op 8 mei 2016. De ‘briefjes’ met ervaringen met eierstokkanker die vrouwen op social media via #KnowNow delen, worden verzameld op een virtuele ‘Muur van Wijsheid’.
Deze gezamenlijke inspanningen moeten ervoor zorgen dat op 8 mei 2016 geen enkele vrouw met eierstokkanker alleen staat.

Over Wereld Eierstokkankerdag

De eerste Wereld Eierstokkankerdag vond plaats op 8 mei 2013. Wereld Eierstokkankerdag staat in het teken van het cree?ren en vergroten van het bewustzijn rondom eierstokkanker. Eierstokkanker is

de vrouwenkanker met de laagste overlevingskans, waarvoor er nog maar weinig aandacht is en de mogelijkheden tot screening of genezing nog beperkt zijn. Op deze dag werken organisaties vanuit de hele wereld samen om mensen bewuster te maken van eierstokkanker en de symptomen ervan.

Stichting Olijf
WorldOvarianCancerDay @OvarianCancerDY @WorldOvarianCancerDay
Stichting Olijf, is het Nederlandse netwerk voor vrouwen met gynaecologische kanker. Stichting Olijf zet zich in voor minder gynaecologische kanker, meer overlevers en betere zorg. De patie?nte staat hierin centraal en ervaart meer grip op het leven met of na kanker. Stichting Olijf informeert en steunt de patie?nten en hun naasten. Daarnaast zet Stichting Olijf zich in voor het verbeteren van onderzoek en de preventie en kwaliteit van zowel zorg als het leven.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen