Rutgers geeft seksuele voorlichting in Tweede Kamer
ArrayWeerbaarheid verdient een plek in de kerndoelen seksualiteit onderwijs
UTRECHT – Rutgers, kenniscentrum seksualiteit, verzorgt op donderdag 19 mei samen met Goedele Liekens en een groep scholieren een speciale les rond seksualiteit en relaties voor leden van de Tweede Kamer. Met deze les pleit Rutgers ervoor dat weerbaarheid een vast onderdeel wordt van de kerndoelen over seksualiteit voor het onderwijs en dat Nederland andere landen blijft stimuleren om dit ook op te pakken. Dokter Corrie (NTR) verzorgt op film de aftrap van de les.
Rutgers organiseert de les in de Tweede Kamer in het kader van de wereldwijde actiedag van IPPF over seksuele en relationele vorming en rechten van jongeren. Ton Coenen, directeur Rutgers, licht toe: “Het is belangrijk dat alle jongeren op de wereld recht hebben op goede en bij hun leeftijd passende informatie en tools over seksualiteit en relaties. Daarmee verhogen zij hun weerbaarheid en zijn ze in staat om bewuste, gezonde en respectvolle keuzes maken.”
In de les komen daarom onderwerpen als man–vrouwverhoudingen, sekse-stereotiepe opvattingen, sociale druk en seksuele wensen en grenzen aan bod. Ook worden diverse filmpjes en een interactieve quiz ingezet en gesprekken met jongeren gevoerd. Verder is er vooral ook ruimte voor vragen van de aanwezige Kamerleden.
Weerbaarheid als kerndoel
In Nederland vindt seksueel grensoverschrijdend gedrag bij jongeren, plaats binnen relaties of bij seksuele experimenten, maar is veelal onbewust of onbedoeld. Goede lessen over seksuele vorming op school kunnen dit gedrag tegengaan en de seksuele weerbaarheid bevorderen. Uit recent onderzoek van Rutgers i.s.m. het NOS Jeugdjournaal blijkt echter dat slechts een kwart van de kinderen van 9 tot 12 jaar les krijgen over seksuele grenzen.
“Jongeren weten vrij veel over zaken als het voorkomen van zwangerschap en soa’s, maar een respectvolle omgang, weerbaarheid, duidelijke communicatie en plezier voor twee zijn ook essentiële zaken om in de klas te behandelen,” zegt programmacoördinator Ineke van der Vlugt van Rutgers. Hiervoor is al goed lesmateriaal ontwikkeld, zoals ‘Lang Leve De Liefde’, maar scholen zijn soms nog terughoudend om hier les over te geven. “Daarnaast willen we ook dat het onderwijscurriculum over seksualiteit meer specifiek wordt, de deskundigheid van docenten verder wordt verbeterd en dat seksuele en relationele vorming worden geborgd in Onderwijs2032.”
Ontwikkelingsbeleid
Seksuele voorlichting moet volgens Rutgers ook een vast onderdeel blijven van het Nederlandse ontwikkelingsbeleid. Nederland loopt hiermee al jarenlang voorop. Ton Coenen: ‘Goede seksuele vorming gaat niet alleen over problemen, maar ook over de positieve kanten van seksualiteit. Het houdt bovendien rekening met de specifieke context, cultuur en gevoeligheden, en behoeften van jongeren in een bepaald land.”