Beeldzorg vergroot zelfredzaamheid mensen met hersenletsel

Array

Cliënten van InteraktContour ervaren meer rust, veiligheid en zelfredzaamheid doordat er vaker contact is met hun begeleider via beeldzorg. InteraktContour heeft speciaal voor de begeleiding van mensen met hersenletsel een concept ontwikkeld voor het leveren van beeldzorg in combinatie met face-tot-face afspraken. Onderzoek laat meerwaarde zien voor de kwaliteit van zorg.

Mensen met hersenletsel die zelfstandig wonen, kunnen naast begeleidingsgesprekken thuis, gepland en ongepland beeldcontact hebben met hun eigen begeleider, bijvoorbeeld via Facetime op de iPad. Het concept is eind 2015 getest en inmiddels succesvol uitgerold in alle ambulante teams van InteraktContour. Op maandag 23 mei is de 200e cliënt van InteraktContour die gebruik maakt van beeldzorg in het zonnetje gezet.

Marianne Velthuis, manager Maatschappelijke Ondersteuning: ‘We gaan de ervaringen van cliënten en begeleiders met beeldzorg gebruiken om de inhoud van de begeleiding nog beter af te stemmen op de persoonlijke doelen van mensen met hersenletsel én hun mantelzorgers.’

Meerwaarde
Uit een evaluatie van InteraktContour en Beeldzorgadvies blijkt dat 91% van de cliënten vindt dat het gebruik van beeldzorg meerwaarde heeft. Het gebruiksgemak wordt als zeer hoog ervaren en de kwaliteit van het contact ten opzichte van gewoon bellen is beter. Mensen met afasie (taalstoornis) zijn met beeld makkelijker te verstaan. Groot voordeel van beeldzorg is dat de begeleider een cliënt kan zien. Vaak is een blik in de ogen al voldoende om te beoordelen of iemand lekker in zijn vel zit. Vragen van cliënten worden zo sneller beantwoord. Zij hoeven niet meer te wachten tot een volgende bezoekafspraak. Wat ook fijn is: een partner of mantelzorger kan eenvoudig meedoen met het gesprek.

Zelfstandiger
FaceTime_Willemsen_Almelo-983% van de ondervraagde cliënten ervaart meer rust, veiligheid en zelfredzaamheid doordat er vaker contact is met de begeleider. Gemiddeld is er een tot twee keer per week beeldcontact naast de afspraak thuis. Saskia Stuiver: “Sinds mijn herseninfarct ben ik snel vermoeid, soms wil ik meer doen dan ik aankan. Als ik het even niet meer weet, zoek ik beeldcontact met mijn begeleider. Zij helpt me in een paar minuten ordenen en geeft me advies. Ik heb dat nodig om zelfstandig te functioneren.” Ook Hans Willemsen ervaart dat beeldzorg hem zelfstandiger maakt: “Krijg ik een brief die ik niet begrijp, dan hou ik ‘m voor de camera en helpt mijn begeleider me direct. Hij kijkt ook mee bij internetbankieren en het regelen van andere financiële zaken. Zo krijg ik rust in mijn hoofd en kan ik andere dingen beter aan.”

Efficiënt en effectief
Begeleiders geven in het onderzoek van InteraktContour en Beeldzorgadvies aan dat ze efficiënter en effectiever kunnen werken: 90% bespaart op reistijd, 82% ervaart meer flexibiliteit en 64% vindt dat de kwaliteit van de geboden begeleiding door beeldzorg is verbeterd. Ewald Aberink, individueel begeleider bij InteraktContour: “Veel mensen met hersenletsel hebben problemen met hun geheugen. De kracht van beeldzorg is dat er dagelijks even beeldcontact kan zijn als dat nodig is, bijvoorbeeld om iemand aan zijn medicatie te herinneren. Of om ‘s ochtends de afspraken voor die dag door te nemen. Dat die mogelijkheid er is werkt preventief, we voorkomen dat mensen vastlopen en dat we ad hoc langs moeten gaan. Ook bij complexere vragen of afwezigheid van een collega kun je met beeldzorg gemakkelijker en sneller de benodigde zorg leveren.”

Netwerk
Cliënten die gebruikmaken van beeldzorg krijgen kosteloos een iPad in bruikleen van InteraktContour. Zij zorgen zelf voor een internetverbinding. Restricties voor het gebruik van de iPad zijn er niet. Manager Marianne Velthuis: “Het resultaat is dat 89% van de mensen met hersenletsel die gebruikmaakt van beeldzorg van InteraktContour, de iPad ook gebruikt om te internetten of om beeldcontact te hebben met familie. We zien regelmatig bij mensen met hersenletsel dat het contact met vrienden en familie verloren is gegaan. Een iPad maakt hun wereld ineens weer een stuk groter. Zo draagt beeldzorg rechtstreeks bij aan het realiseren van een sterker netwerk.”

Beeldzorg concept InteraktContour in het kort:
• Diverse manieren van het aanbieden van zorg (blended care)
• Contact met eigen begeleider
• Gebruik FaceTime
• iPad kosteloos in bruikleen voor cliënten
• Inzet apparatuur betaald uit besparing op reistijd begeleiders

Bron: InteraktContour

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen