Jaarverslag 2015: St. Anna toont zich robuuste organisatie

Het jaar 2015 was voor de St. Anna Zorggroep een jaar dat gekenmerkt werd door samenwerking en actief inspelen op ontwikkelingen binnen het zorglandschap.
De St. Anna Zorggroep sloot 2015 af met een positief financieel resultaat, mooie rapportcijfers van patiënten en cliënten en diverse innovatieve projecten door samenwerking met partners.

Robuust
De zorggroep die dit jaar (2016) 85 jaar bestaat, toonde in 2015 wederom aan in staat te zijn flexibel te zijn, verbindingen te leggen die waarde toevoegen voor patiënten en cliënten, goede en patiëntvriendelijke zorg te kunnen leveren en al jarenlang goede financiële resultaten te kunnen boeken zowel op het gebied van de ziekenhuiszorg, als op het gebied van de ouderenzorg en de sportzorg.

Financieel gezond
De St. Anna Zorggroep werd in 2015, net als veel andere zorgorganisaties, geconfronteerd met een krimpende zorgvraag. Door hier tijdig en slagvaardig op bij te sturen, liet het vierde kwartaal een sterk financieel herstel zien. Samen met een aantal eenmalige meevallers uit voorgaande jaren zorgde dit voor een positief resultaat van € 4,6 miljoen.

Kwalitatief hoogwaardige zorg voor jong en oud
De zorggroep heeft 2015 afgesloten in het bezit van diverse kwaliteitskeurmerken, waaronder een roze lintje van de borstkankervereniging, vier sterren voor apneuzorg en het keurmerk seniorvriendelijk ziekenhuis. Daarnaast ontving de fysiotherapie van Medisch Sportgezondheidscentrum TopSupport het predicaat ‘Plus Praktijk’. Ook zorgverzekeraars beloonden ons met een aantal keurmerken, o.a. voor diabeteszorg, heup- en knievervanging en liesbreukoperaties. De waardering voor de kwaliteit bleek in 2015 bovenal weer uit de tevredenheid van onze cliënten en patiënten; Ananz scoorde een 8,2, TopSupport een 9,1 en het St. Anna Ziekenhuis een 8,3. Daarnaast gaf 90% van de respondenten van ons continue klinisch klantbelevingsonderzoek aan opnieuw voor het Anna te kiezen en het ziekenhuis aan te bevelen bij anderen.

Samen
In 2015 vroeg de verkenning van de strategisch samenwerking met het Catharina-ziekenhuis, de invoering van het elektronisch patiëntendossier (EPD) en het elektronisch cliëntendossier (ECD), en de opzet van een nieuw klantcontactcentrum de nodige aandacht. Desondanks bleef de Zorggroep zich ontwikkelen en werkte zij verder aan haar speerpunten: Anna & Sport, Geboortecentrum Anna en Anna & Ouder worden. Hierbij werd nadrukkelijk de samenwerking gezocht met partners in de regio, zoals: eerstelijns verloskundigen, ZuidZorg, gemeente Geldrop-Mierlo, regionale huisartsengroepen en sportzorgprofessionals. Dit leidde onder andere tot technologische vernieuwingen (o.a. diverse apps en telemonitoring), snellere afstemming tussen verschillende zorgprofessionals, kennisuitwisseling en een groeiend aantal activiteiten om inwoners in de regio gezond, vitaal en langer zelfredzaam te houden.

Meer informatie

Het bestuursverslag 2015 van de St. Anna Zorggroep, het verslag zorgbrede goverancecode 2015 en de jaarrekening 2015 zijn beschikbaar www.st-anna.nl/jaarverslagen-zorggroep.html . We nodigen u van harte uit deze bekijken.

Bron: St. Anna Zorggroep