22 juni spoeddebat minister Schippers Dexamfetamine

Array

Woensdag a.s. om 16:00 vindt een Spoed Algemeen Overleg plaats over de situatie rond het middel dexamfetamine voor ADHD. Besproken wordt de kwestie van Amfexa en Dexamfetamine magistrale bereiding.

De afgelopen jaren hebben we verschillende gevallen gezien waarbij de prijs van geneesmiddelen ná registratie vele malen hoger werd dan de prijs waarvoor een al bekende bereiding beschikbaar was. Maatschappelijk is deze ontwikkeling niet uit te leggen. De geneesmiddelenregelgeving stuurt in beginsel aan op registratie behoudens in het geval van apotheekbereidingen en enkele andere uitzonderingen. De minister vindt registratie van geneesmiddelen belangrijk, maar niet tegen elke prijs. Dit heeft zij ook in haar geneesmiddelenvisie[1] geschreven.

Het meest recente voorbeeld van een geregistreerd geneesmiddel dat vele malen duurder is dan de prijs van de doorgeleverde bereiding is Amfexa®. De werkzame stof is dexamfetamine. De prijs van dit geneesmiddel is ook hoger dan de vergoedingslimiet waardoor er voor de gebruikers van dit middel een bijbetaling is ontstaan. De Kamer heeft op 1 juni 2016 met Impuls & Woortblind, de vereniging van mensen met ADHD en dyslexie, een hoorzitting gehouden.

De situatie rondom dexamfetamine heeft ondermeer geleid tot een motie van de Kamerleden Leijten en Van Gerven[2] en mijn brief van 28 april 2016[3] aan uw Kamer. Op 23 juni 2016 staat dit onderwerp tijdens een algemeen overleg met uw Kamer geagendeerd.

Tijdens het Algemeen Overleg van 22 juni om16:00 uur wordt er gesproken over de reactie van de minister en de IGZ over het doorleveren van dexamfetamine in de situatie dat er ook een geregistreerd alternatief is.

De huidige kaders van de Europese richtlijn en de daarop gebaseerde Geneesmiddelen wet geven geen ruimte om een plek voor een doorgeleverd geneesmiddel te legaliseren als er een geregistreerd alternatief beschikbaar is voor de patiënt. Het aanpassen van artikel 40 van de Geneesmiddelenwet hierop is geen optie, omdat dit niet past binnen de kaders van de Europese richtlijn. De Circulaire hierop aanpassen is ook geen reële optie. Dit staat zo ver van de Europese uitgangspunten, dat dit waarschijnlijk juridisch niet houdbaar is.

[1]Kamerstuk 29 477, nr. 358

[2] Kamerstuk 29 477, nr. 372

[3] Kamerstuk 29 477, nr. 382

[4] Kamerstuk 29 477, nr. 378

[5] een grootbereider is volgens de wet een apotheek.

[6] Grootbereiden, doorleveren en collegiale levering zijn termen die vaak door elkaar gebruikt worden. In deze brief zal ik mij beperken tot de term grootbereidingen.

[7] Kamerstuk 29 477, nr. 31

 

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen