HKZ keurmerk Meander apotheek voor kwaliteit en klantgerichte zorg

Array

De Meander apotheek heeft het HKZ keurmerk ontvangen. Dit betekent dat zij voldoet aan alle nieuwe kwaliteitsnormen voor duurzame zorg. Het is de eerste apotheek die door Lloyd’s Register Quality Assurance Limited werd getoetst op de nieuwe HKZ norm apotheken versie 2015.

De Meander apotheek in de Laan van Meander Medisch Centrum levert diensten aan poliklinische patiënten, patiënten die met ontslag gaan en andere belanghebbenden zoals de specialist, verpleegkundige en de huisarts. Het HKZ keurmerk (Harmonisatie Kwaliteitsbeoordeling in de Zorgsector) betekent dat de apotheek de klant centraal stelt in al haar werkzaamheden. De nadruk bij de toetsing lag meer dan voorheen op wensen en eisen die patiënten en andere belanghebbenden stellen aan de zorg die ze krijgen. Het keurmerk is geldig tot en met 2019 en wordt jaarlijks getoetst.

Risico- en klantgericht denken

Dominique Baas, apotheker: ‘’Bij de toetsing keek HKZ vooral naar hoe de Meander apotheek om gaat met risico’s en kansen. Risicogericht denken is van belang bij specialistische geneesmiddelen of complexe kwetsbare patiënten zoals dialysepatiënten, kankerpatiënten en mensen die met ontslag gaan uit het ziekenhuis. De Meander apotheek voert ook regelmatig klanttevredenheidsonderzoeken uit. Wij willen een zo hoog mogelijke kwaliteit behalen en zo goed mogelijk voldoen aan de wensen van de klant. Een voorbeeld is de wachttijd van de apotheek, dit vinden patiënten heel belangrijk. De gemiddelde wachttijd is inmiddels korter dan 4 minuten.”

Het HKZ keurmerk

Het keurmerk van HKZ staat voor duurzame kwaliteitsverbetering in zorg en welzijn: onafhankelijk en betrouwbaar. Met het HKZ-keurmerk kunnen organisaties laten zien dat zij werk maken van kwaliteit van zorg en dat ze voldoen aan de eisen die daaraan gesteld worden door klanten, professionals en stakeholders. Een organisatie met het HKZ-keurmerk heeft intern de zaken goed op orde, stelt de klant centraal en werkt voortdurend aan het verbeteren van de zorg- en dienstverlening.

Bron: Meander MC

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen