Studenten van Hogeschool Eindhoven winnen ProjectB Challenge met ‘Augmented Reality’ app voor zieke kinderen

Publieksprijs is voor de bedenkers van app voor afasiepatiënten
Het studententeam van Hogeschool Eindhoven is als winnaar uit de bus gekomen van de tweede ProjectB Challenge, tijdens de Award Night op 20 juni 2016. Dit is de uitslag van een wedstrijd die een half jaar geleden is gestart. De groep van vijf informaticastudenten heeft deze prijs in de wacht gesleept voor de ontwikkeling van een interactieve applicatie die gebruikmaakt van Augmented Reality. In de applicatie leggen de fantasiefiguren Siemie en Koko kinderen die in een ziekenhuis worden opgenomen op een vriendelijke manier digitaal uit wat hen staat te gebeuren. Tijdens de ProjectB Challenge, die nu voor het tweede achtereenvolgende jaar wordt gehouden, hebben vijf studententeams van vier hogescholen gestreden om de prijs voor het meest effectieve hulpmiddel voor chronisch zieken of mensen met een beperking. De wedstrijd is bedoeld voor derde en vierdejaars informaticastudenten. Loes Bierma, Productmanager Zorgkaart Nederland van de Nederlandse Patiëntenfederatie, heeft de prijs gisterenavond uitgereikt in leerhotel Het Klooster in Amersfoort.

ProjectB is een initiatief van IT-dienstverlener Sogeti in samenwerking met mediapartner Tweakers en een aantal hogescholen. Dit jaar wisten de Hogeschool Avans in Den Bosch, Fontys Eindhoven, Hogeschool Utrecht en Haagse Hogeschool in Den Haag door te dringen tot de finale. Nieuw dit jaar is de Tweakers publieksprijs, die werd gewonnen door het studententeam van Hogeschool Utrecht voor de ontwikkeling van een app die afasiepatiënten helpt bij het vinden van de juiste woorden.

Het winnende projectteam ‘Dream IT’ van de Eindhovense studenten wil met hun applicatie angst wegnemen bij kinderen van 4 tot 8 jaar die worden opgenomen in een ziekenhuis. Met een smartphone of tablet worden verschillende plekken in ziekenhuizen gemarkeerd. Op deze plekken verschijnen Siemie en Koko op het scherm. Deze twee fantasiefiguren begeleiden de kinderen en geven uitleg over wat hen staat te gebeuren. De applicatie maakt gebruik van Augmented Reality technologie. Siemie en Koko komen tot leven via markers die gescand worden door de app. Via deze app worden kinderen ook ondersteund bij hun herstel.

Publieksprijs

Via de Tweakers website kon het publiek dit jaar ook een stem uitbrengen voor de beste digitale productprototypen voor mensen met een beperking. De meeste stemmen zijn toegekend aan het studententeam van Hogeschool Utrecht. Onder de naam ‘Express me’ hebben de Utrechtse studenten een app ontwikkeld voor mensen met afasie. Deze app helpt patiënten bij het zoeken naar woorden, zodat gebruikers die problemen hebben met het vinden van de juiste woorden zich makkelijker kunnen uitten. De woorden zijn ondergebracht in categorieën om snel en makkelijk te zoeken. Ieder woord is voorzien van een afbeelding, zodat woorden makkelijker herkend worden. De app kan ook woorden laten uitspreken of toevoegen aan een gespreksbalk. ‘Slimme tegels’ zorgen ervoor dat de appgebruiker bijvoorbeeld nieuws krijgt voorgeschoteld dat het beste bij hem of haar past, waarbij direct de kernwoorden uit het nieuwsbericht worden gedeeld.

De winnaars zijn beloond met een ticket voor de Tweakers Express. Dat is een speciale treinreis naar Gamescom, de grootste gamebeurs in Europa.

Proces ProjectB Challenge

In de eerste fase van het project konden de studententeams van zo’n vier tot zes leden zich inschrijven met hun ideeën. Een jury beoordeelde de voorstellen en de beste vijf teams zijn doorgegaan naar de tweede fase. In deze periode hebben de vijf teams hun ideeën verder uitgewerkt tot een prototype of werkende dienst. Ieder team werd begeleid door een coach van Sogeti.

 

 

De jury bestond dit jaar uit Frederik Zevenbergen, Community manager van Tweakers, Arina Burghouts, Beleidsadviseur Digitale Zorg van de Nederlandse Patiënten Consumenten Federatie (NPCF) en Menno van Doorn, directeur van het Verkenningsinstituut Nieuwe Technologie (VINT).

“ProjectB Challenge is letterlijk en figuurlijk een hulpmiddel voor iedere betrokken partij. We helpen mensen met een beperking de kwaliteit van hun leven verder te verbeteren. Studenten leren hoe ze hun IT-kennis op een zinvolle manier in de praktijk kunnen brengen. En voor hogescholen is het een prima aanvulling op het curriculum, plus een mooie bijdrage aan hun maatschappelijke verantwoordelijkheid. De digitale prototypen van dit jaar waren nog geavanceerder dan de inzendingen van 2015,” zegt René Speelman, Manager Duurzaam Ondernemen van Sogeti.

Bron: Sogeti Nederland B.V.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen