STOP de SP-RECLAME!!

SP trekt zich niets aan van NEE/JA sticker en wil zelf op stoel zorgverzekeraar gaan zitten

De (voorzitter van de) Commissie heeft de SP al verschillende malen aanbevolen dan wel geadviseerd om niet meer ongeadresseerd reclamedrukwerk te (doen) verspreiden. De SP blijft de bepaling betreffende Nee/Ja-stickers, die ook door een politieke partij gerespecteerd dient te worden, negeren en overtreedt daarmee de Code VOR. De Commissie is van oordeel dat de SP zich niet eigenmachtig kan onttrekken aan de Code VOR, die een weergave is van maatschappelijke opvattingen.

SP Zorgfonds
En dat is opmerkelijk voor een partij die onlangs nog folders van een liet verspreiden van het Nationaal ZorgFonds. Na onderzoek van de Redactie van MedicalFacts blijkt het Nationaal zorgfonds een reclame van de SP te zijn. En dus helemaal, geen nationaal en onafhankelijk initiatief.  Het Nationaal ZorgFonds is een initiatief van de SP te zijn waarbij zij naast politieke partij kennelijk ook zorgverzekeraar willen zijn. En wellicht een handige boodschap in een tijd waarin er op niet al te lange termijn verkiezingen zijn.  Een SP-boodschap dus die wederom middels een huis-aan-huis-folder is verspreid. En die bij ondanks NEE/NEE en NEE/JA stickers toch in alle brievenbussen is gedaan. De SP zegt altijd dat zorgverzekeraars op gaan op de stoel van artsen gaan zitten. Met het Nationaal Zorgfonds wil de SP kennelijk wel op de stoel van zorgverzekeraar zitten.
Reclame

En reclame voor een SP-zorgverzekering is nog vreemder als je bedenkt dat vooral de SP fel ageert tegen reclame over zorgverzekeringen en de kosten die ermee gemoeid zijn. Maar zich er zelf ook schuldig aan te maken. En de SP zelfs de bezorgers van de reclamefolder voor de eigen zorgverzekering geen salaris betaald.De SP lijkt haar uitspraak ‘de zorg is van ons’ iets te letterlijk te nemen en negeert daarmee ook nog eens de Code VOR.

De SP zegt daarover: De zorgverzekeraars verspillen jaarlijks honderden miljoenen aan reclame en klantenbinding, maken winsten, willen beslissen waar u uw zorg krijgt en gaan op de stoel van artsen zitten. Het is hoog tijd dat we de enorme macht van de zorgverzekeraars breken. Dan pakken we de zeggenschap over de zorg terug.
Code VOR
De Socialistische Partij had in het kader van het referendum van 6 april 2016 over het verdrag van de Europese Unie met Oekraïne huis-aan-huis een folder verspreid. In de folder prijst de SP haar politieke denkbeelden met betrekking tot het associatieverdrag aan en roept zij op om bij het referendum ‘NEE’ te stemmen. Hoewel de folder ongeadresseerd reclamedrukwerk betreft, heeft de SP de folder gedeponeerd in een brievenbus die was voorzien van een zogenaamde Nee/Ja-sticker. Op de klacht die hierover is ingediend heeft de SP niet gereageerd. De Reclame Code Commissie heeft geoordeeld dat de SP artikel 3.1 van de Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk (Code VOR) heeft overtreden.

Daarom wordt deze uitspraak van de Reclame Code Commissie onder de aandacht van een breed publiek gebracht.

Janine Budding

Bronnen: SP en Reclame Code Commissie heeft

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen