Patiënten beter informeren over wisseling medicatie

Array

Vier op de tien patiënten die hart- en vaatmedicatie gebruiken, krijgen in de apotheek wel eens een ander middel dan de keer daarvoor. Het gaat dan om een middel met eenzelfde werkzame stof maar van een ander merk. Wisselen van hart- en vaatmedicatie op initiatief van de apotheek zorgt voor meer praktische problemen bij het gebruik, meer bijwerkingen en een minder goede therapietrouw. Dit blijkt uit onderzoek dat patiëntenvereniging De Hart&Vaatgroep door het NIVEL heeft laten uitvoeren. De Hart&Vaatgroep benadrukt dat patiënten beter geïnformeerd moeten worden over een voorgenomen wisseling.

Verschillen wisselaars versus niet-wisselaars

Van de patiënten die het afgelopen jaar wisselden van hart- en vaatmedicatie op initiatief van de apotheek rapporteert ruim een kwart (28%) problemen met het praktisch gebruik van hart- en vaatmedicatie. Dat zijn bijvoorbeeld een onhandige verpakking of onduidelijkheid over hoe het middel te nemen. Van de gebruikers die niet wisselt, meldt 15% dit soort problemen. Ook rapporteren wisselaars van hart- en vaatmedicatie vaker bijwerkingen dan niet-wisselaars (33% versus 22%). Daarnaast zijn zij minder therapietrouw en geven iets vaker aan dat hun medicatie niet op voorraad is. Wat betreft de ervaren gezondheid en het ziekteverzuim verschillen de wisselaars en niet-wisselaars niet.

Informatievoorziening rond wisselen moet beter

Van de mensen die gewisseld zijn van hart- en vaatmedicatie, heeft 71% daar geen informatie over gekregen van een zorgverlener of zorgverzekeraar. Als men informatie kreeg, kwam deze meestal van de apotheker. Anke Vervoord, directeur van De Hart&Vaatgroep: “Patiënten moeten beter geïnformeerd worden over de wisselingen van medicatie. En bij een herhaalrecept zou gevraagd moeten worden naar de ervaringen met het nieuwe middel. Wij zullen daar bij de apotheken op aandringen.”

Onderzoek

De dataverzameling is uitgevoerd door het NIVEL in samenwerking met UPPER (Netwerk voor onderzoek en stages in de farmaceutische praktijk) van de Universiteit Utrecht. In 2014 hebben 27 apotheken met in totaal 35 locaties door heel Nederland in totaal 553 patiënten met hart- en vaatmedicatie geworven voor het onderzoek. Deze patiënten vulden een online vragenlijst in.

De Hart&Vaatgroep is de patiëntenvereniging van en voor mensen met een hart- of vaataandoening en hun naasten. De vereniging richt zich zowel landelijk als regionaal op belangenbehartiging, informatievoorziening, lotgenotencontact en leefstijlmanagement.

Bron: Hart&Vaatgroep

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen