Steeds meer ziekenhuizen geven patiënten online toegang tot hun gegevens

Array

Vandaag publiceert Nictiz de resultaten van een onderzoek naar het gebruik van patiëntportalen door ziekenhuizen in Nederland. Een portaal is een gedeelte van de website van een ziekenhuis, waarop patiënten na inloggen krijgen tot hun (medische) gegevens, en waarin zij andere zaken kunnen regelen zoals een afspraak maken. In 2016 geeft een kwart van alle ziekenhuizen haar patiënten digitaal toegang tot gegevens via een portaal. Enkele jaren geleden waren er nog nauwelijks portalen.

Betere informatie leidt tot betere gezondheid

Voor patiënten is een portaal erg belangrijk, omdat ze daarmee meer grip op hun gezondheid krijgen: je kunt bijvoorbeeld je afspraak met je arts beter voorbereiden, na je afspraak nog eens rustig nalezen wat je arts ook alweer gezegd heeft, eerder je laboratoriumuitslagen lezen en online vragen stellen.  Nictiz heeft op basis van 18 criteria de mogelijkheden van patiëntportalen onderzocht.

Inhaalslag

Ziekenhuizen zijn met een inhaalslag bezig, want enkele jaren geleden waren er nauwelijks nog portalen. In 2016 hebben 22 van de 82 ziekenhuizen een patiëntportaal. Dit is iets meer dan een kwart. Van de 22 patiëntportalen is het bij 17 mogelijk een online afspraak te maken, bij 14 om medische gegevens in te zien, bij 6 het zorg/behandelplan in te zien en bij 3 zelfmetingen toe te voegen.

Grote verschillen

Het valt op dat de mogelijkheden die een portaal biedt zeer verschillend zijn: van alleen inzage in enkele administratieve gegevens tot de mogelijkheid om online vragen te stellen aan je arts. Patiënten kunnen (medische) gegevens vaak inzien, maar aanvullen en wijzigen minder. Voor patiënten zijn patiëntportalen nu vooral ‘kijkdozen’.  Academisch ziekenhuizen bieden de meest uitgebreide mogelijkheden aan. Ook regionaal zijn er flinke verschillen. Zo heeft geen enkel ziekenhuis in Groningen, Zeeland en Limburg een portaal.

Toegankelijkheid

Vaak weten patiënten niet dat er een portaal bestaat. Daarom is de toegankelijkheid belangrijk: kun je het gemakkelijk vinden en is er een duidelijke gebruiksaanwijzing. Opvallend genoeg hebben juist de algemene ziekenhuizen dit vaak beter geregeld dan de academische ziekenhuizen.

Bron: NictiZ

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen