Goed gehoor verbetert kwaliteit van leven

Array

Slechthorenden krijgen vaak slechte adviezen van hoorwinkels. Bovendien is veel personeel ongeschoold en zijn de prijsverschillen enorm.Het gemiddelde verschil tussen de duurste en goedkoopste oplossing voor hetzelfde hoorprobleem is 1700 euro. Het loont dus om verschillende audiciens te bezoeken, bleek uit onderzoek van de Consumentenbond in 2012.

Dertien slechthorenden onder begeleiding van ervaren mysteryshopper bezochten destijds voor het onderzoek van de Consumentenbond honderd hoorwinkels. En kwaliteitsaudicien  kwam als beste uit de bus, een grote gecombineerde optiek-hoorzorgketers scoorden het slechtst, vooral op het vaststellen van het gehoorprobleem.

Ook op MedicalFacts was al eerder aandacht voor hoortoestellen. Uit daaruit bleek ook al dat goed hooronderzoek belangrijk is voor het goed aanmeten van een . Goed horen is belangrijk voor de sociale contacten.

Gehoorverlies hoeft (vrijwel) geen probleem te zijn als je er iets aan doet
Een andere conclusie die voortkomt uit de studie is dat 62 procent van de hoortoestelgebruikers meldt, dat hun gehoorverlies niet langer een probleem is binnen de familie of vriendenkring sinds ze hoortoestellen zijn gaan dragen. En 86 procent zegt dat hun vrienden hen accepteren zoals ze zijn.

Belangrijke bevindingen op een rij:
– 73% van de hoortoesteldragers heeft een betere relatie met hun familie sinds ze een hoortoestel dragen
– 78% van de hoortoesteldragers zegt dat hun hoortoestel een positief effect heeft op hun relatie met vrienden en de gezamenlijke activiteiten leuker maakt
– 41% van de familieleden van hoortoesteldragers vindt dat het hoortoestel van hun familielid ook een positief effect op hun eigen leven heeft
– 62% van de hoortoesteldragers zegt dat hun gehoorverlies geen probleem meer is binnen hun familie en vriendenkring sinds ze en hoortoestel dragen
– 86% van de hoortoesteldragers heeft het gevoel dat hun vrienden hen accepteren zoals ze zijn

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen