Het fundament ontbreekt in het kwaliteitskader

Array

Het is partijen helaas niet gelukt om per 1 oktober het gezamenlijk kwaliteitskader ouderenzorg rond te krijgen. Hoewel we de beweging ‘van systemen naar mensen’ en handelen vanuit de wensen van de patiënt onderschrijven, ontbreekt nu nog de fundering voor dat gesprek. Uit het kwaliteitskader komt onvoldoende naar voren wanneer ‘de basis op orde’ is. Die basis is gelegen in de kern van het professioneel handelen en juist op dat thema wordt onvoldoende geluisterd naar de professionals.

Verenso presenteerde al in juli 2016 een eigen kwaliteitskader waarin in heldere bewoordingen uiteen werd gezet waar de specialist ouderengeneeskunde op aanspreekbaar is en hoe hij samen met de patiënt gewenste en ongewenste zorg en behandeling bespreekt. Als beroepsgroepen moeten wij duidelijkheid geven over minimumeisen in personele zin en kwalitatieve zin. Pas dan kan er discussie zijn over de toepassing van de norm of over het weloverwogen afwijken van de norm. Eerst de norm, dan het gesprek, zeker daar waar het gaat over basisveiligheid.

Verantwoording

Indicatoren horen bij transparantie en het afleggen van verantwoording. Maar dan moeten we wel meten wat ook daadwerkelijk bijdraagt aan de kwaliteit van zorg zonder een toename aan administratieve lasten. Indicatoren moeten dus opgesteld worden in samenwerking met de beroepsgroepen en een meer continu proces zijn, in plaats van een jaarlijks herhaald ritueel. Het openbaar maken van gegevens zonder duidelijke duiding moet worden voorkomen. Lijstjes op websites zijn meestal vooral voer voor media en zullen het leven van patiënten niet verbeteren.

Procesverantwoordelijkheid

Aan het zorginstituut is gevraagd om de procesverantwoordelijkheid te nemen voor de afronding van het kwaliteitskader. Wij willen dit kader graag verder ontwikkelen, vanuit de wetenschap dat we op veel plekken al hele goede zorg en behandeling geven en de ambitie hebben om dit beter zichtbaar te maken. Wij vragen de overige partijen te onderkennen dat er naast een goed gesprek meer nodig is, namelijk een serieuze investering op meerdere vlakken, om zodoende goede zorg te kunnen blijven leveren in een veranderende samenleving.

Dat betekent:

  • ontwikkelen van indicatoren die daadwerkelijk iets zeggen over de geleverde kwaliteit van zorg zonder extra ‘lijstjes’;
  • voldoende en bekwaam personeel voor steeds ingewikkeldere en vaker wisselende groepen patiënten;
  • randvoorwaarden creëren om flexibel te kunnen inspelen op steeds wisselende zorgvragen;
  • borgen van de randvoorwaarden om met voldoende kwaliteit langer thuis te kunnen blijven wonen zoals; laagdrempelig toegang tot kortdurende opnames, voldoende dagopvang/nachtopvang, hoogwaardige thuiszorg en de keuzemogelijkheid voor ouderen om een consult te kunnen aanvragen bij een specialist ouderengeneeskunde.

Bron: Verenso

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen