Treant meet ervaringen patiënten

Array

Treant Zorggroep vindt constante kwaliteit van zorg belangrijk. Daarom vraagt de zorggroep in november 16.500 patiënten naar hun ervaringen met het ziekenhuis. Het gaat om een steekproef onder patiënten die in de periode van april tot en met september van dit jaar opgenomen zijn geweest en/of de polikliniek hebben bezocht in de ziekenhuislocaties Bethesda in Hoogeveen, Scheper in Emmen of Refaja in Stadskanaal.

Treant Zorggroep gebruikt ervaringen van patiënten om de zorg te verbeteren. Die ervaringen zijn een belangrijke bron van informatie. Zo waren eerdere onderzoeken aanleiding om faciliteiten en voorzieningen te verbeteren. Bijvoorbeeld de komst van gastheren en -dames bij de entree, andere bezoektijden, ruimere parkeermogelijkheden, meer privacy bij de balie en betere informatieverstrekking over onder andere de wachttijden voor een ingreep of het uitvallen van een operatie.

Consumer Quality Index Ziekenhuizen

Onderzoek doen naar ervaringen van patiënten en cliënten doet Treant structureel. Het onderzoek dat in november start, gebeurt met de zogenaamde CQ-index. Dit staat voor Consumer Quality Index Ziekenhuizen. Deze index is de meest voorkomende methode om te onderzoeken wat patiënten belangrijk vinden en wat hun ervaringen zijn met de zorg die zij hebben ontvangen. Patiënten die zijn geselecteerd, ontvangen in de tweede helft van november een uitnodigingsbrief thuis. In de vragenlijst komen verschillende onderwerpen aan bod, zoals wachttijd, informatievoorziening, afspraken over de zorg, bereikbaarheid, bejegening en privacy, deskundigheid en welzijn van patiënten. In opdracht van Treant Zorggroep voert MediQuest, een onafhankelijk onderzoeksbureau, het onderzoek uit. Uiteraard worden de antwoorden anoniem en strikt vertrouwelijk behandeld. Meedoen is niet verplicht en heeft vanzelfsprekend geen gevolgen voor de behandeling.

Bron: Treant Zorggroep

 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen