Registratie bij geschilleninstantie Wkkgz al mogelijk

0
804

Alle zorgaanbieders moeten volgens de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) per 1 januari 2017 zijn aangesloten bij een externe, onafhankelijke geschilleninstantie. Zorgaanbieders die niet zijn aangesloten bij een brancheorganisatie of koepelorganisatie kunnen zich vanaf dit moment rechtstreeks aansluiten voor geschilbehandeling bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen. Registratie kost in 2016 niets.

De Wkkgz heeft als doel de positie van de patiënt te verbeteren. Alle zorgaanbieders, ook aanbieders van alternatieve geneeswijzen en cosmetische behandelingen, moeten zich aansluiten bij een externe onafhankelijke geschilleninstantie.

Wat doet een geschilleninstantie?

Een geschilleninstantie geeft binnen zes maanden een bindend oordeel over het geschil en kan een schadevergoeding toekennen. De instantie moet de uitspraken publiceren, waarbij de naam van de zorgaanbieder zichtbaar is, maar niet herleidbaar naar individuele personen.
Er gelden strenge eisen voor de samenstelling en het functioneren van een geschilleninstantie. Deze staan in de Uitvoeringsregeling Wkkgz. De Geschillencommissie Zorg Algemeen is door het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, erkend als externe, onafhankelijke geschilleninstantie. Individuele zorgaanbieders kunnen zich nu aansluiten bij de Geschillencommissie Zorg Algemeen en per direct voldoen aan de eisen van de Wkkgz.

De Geschillencommissie

De Geschillencommissie Zorg Algemeen valt onder De Geschillencommissie, die ervaring heeft met geschillencommissies in de zorg. Daarnaast is De Geschillencommissie in gesprek met diverse brancheorganisaties over de oprichting van sectorale geschillencommissies binnen de zorg. Twee commissies zijn inmiddels erkend, voor vijf andere geschillencommissies is erkenning aangevraagd.

Deskundig onafhankelijk oordeel

De Geschillencommissie Zorg Algemeen bestaat uit drie leden. Een onafhankelijke voorzitter, (een rechter), een lid voorgedragen uit de zorg en een lid voorgedragen door patiënten/cliëntenorganisaties. Zij geven een deskundig, onafhankelijk oordeel , als een zorgaanbieder en cliënt er samen niet uitkomen.

Wilt u meer informatie over het aansluiten bij deze commissie, ga dan naar

www.degeschillencommissiezorg.nl.

Bron: Geschillencommissie Zorg Algemeen

Vorig artikelAlle premies zorgverzekering 2017 bekend
Volgend artikelHet ‘goede cholesterol’ (HDL) heeft ook negatieve effecten
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.