Emotionele berichtgeving over gezondheidscrisis minder schadelijk dan vaak gevreesd
ArrayNieuwsmedia vormen de publieke opinie en de reactie van het publiek op gezondheidscrises, zoals de recente Ebola-uitbraak: de individuele risico-inschatting van mensen, hun angst en gedrag. Journalisten worden er vaak van beticht de invloed van crises te verergeren door ‘emotie-opwekkende’ stilistische elementen te gebruiken in taal, zoals ‘dodelijk’ of ‘killervirus’. In haar promotieonderzoek vond Celine Klemm echter weinig bewijs dat berichtgeving inderdaad zo emotie-opwekkend is als de kritiek suggereert.
Klemm vond dat journalisten zich vaak goed bewust waren van de risico’s om niet te overdrijven, en van hun verantwoordelijkheid. Bovendien bleek zelfs emotionele berichtgeving niet zo schadelijk te zijn als gedacht: een experiment leverde geen bewijs op dat emotie-opwekkende stilistische elementen de risicoperceptie en angsten van mensen verhogen. Dramatisering kan wel een onbedoeld bijproduct zijn van de feitelijke berichtgeving over een gezondheidscrisis.
multi-methodologische aanpak
Klemm gebruikte een multi-methodologische aanpak: in 22 interviews onderzocht ze professionele opavttingen van journalisten en ze analyseerde de Mexicaanse grieppandemie uit 2009, om te kijken of nieuwsmedia gezondheidscrises dramatiseren. In een experiment met ruim 1.300 deelnemers testte ze de effecten van een emotie-opwekkend vormgegeven nieuws.
- Datum: 30-11-2016
- Tijd: 11.45
- Locatie: Aula
- Titel: Making a drama out of a crisis? A multidisciplinary study of news media coverage of public health crises and the role of emotion
- Spreker: C. Klemm
- Promotor: prof.dr. H.H.J. Das, dr. T. Hartmann
- Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
- Categorie: Sociale wetenschappen
- Evenementtype: Promotie
Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE