Emotionele berichtgeving over gezondheidscrisis minder schadelijk dan vaak gevreesd

Array

Nieuwsmedia vormen de publieke opinie en de reactie van het publiek op gezondheidscrises, zoals de recente Ebola-uitbraak: de individuele risico-inschatting van mensen, hun angst en gedrag. Journalisten worden er vaak van beticht de invloed van crises te verergeren door ‘emotie-opwekkende’ stilistische elementen te gebruiken in taal, zoals ‘dodelijk’ of ‘killervirus’. In haar promotieonderzoek vond Celine Klemm echter weinig bewijs dat berichtgeving inderdaad zo emotie-opwekkend is als de kritiek suggereert.

Klemm vond dat journalisten zich vaak goed bewust waren van de risico’s om niet te overdrijven, en van hun verantwoordelijkheid. Bovendien bleek zelfs emotionele berichtgeving niet zo schadelijk te zijn als gedacht: een experiment leverde geen bewijs op dat emotie-opwekkende stilistische elementen de risicoperceptie en angsten van mensen verhogen. Dramatisering kan wel een onbedoeld bijproduct zijn van de feitelijke berichtgeving over een gezondheidscrisis.

multi-methodologische aanpak

Klemm gebruikte een multi-methodologische aanpak: in 22 interviews onderzocht ze professionele opavttingen van journalisten en ze analyseerde de Mexicaanse grieppandemie uit 2009, om te kijken of nieuwsmedia gezondheidscrises dramatiseren. In een experiment met ruim 1.300 deelnemers testte ze de effecten van een emotie-opwekkend vormgegeven nieuws.

  • Datum: 30-11-2016
  • Tijd: 11.45
  • Locatie: Aula
  • Titel: Making a drama out of a crisis? A multidisciplinary study of news media coverage of public health crises and the role of emotion
  • Spreker: C. Klemm
  • Promotor: prof.dr. H.H.J. Das, dr. T. Hartmann
  • Onderdeel: Faculteit der Sociale Wetenschappen
  • Categorie: Sociale wetenschappen
  • Evenementtype: Promotie

Meer informatie over het proefschrift in VU-DARE

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen