Kwetsbare oudere profiteert van integraal zorgnetwerk in Oost-Nederland

0
963
Huisartsen THOON kiezen voor Module Ouderenzorg en patiëntenapp e-Vita

Zorggroep THOON behoort met een populatie van ruim 55.000 chronische patiënten tot één van de grootste zorggroepen van Nederland. THOON maakt gebruik van het Regionaal eHealth Platform van VitalHealth Software en heeft besloten om nu ook het multidisciplinaire zorgnetwerk rondom de patiënt verdergaand te optimaliseren en te digitaliseren. De inzet van Module Ouderenzorg en de patiëntenapp e-Vita verbetert de communicatie rondom de patiënt en maakt de geleverde zorg nog meer persoonsgericht.

Sneller in contact

Met behulp van de uitbreidingen kunnen hulpverleners nu eenvoudiger en sneller met elkaar in contact komen om de zorg voor de kwetsbare oudere patiënt met elkaar af te stemmen. De screening op kwetsbaarheid en het correct vastleggen van informatie in het zorgplan van de patiënt zijn van groot belang. Daarbij wordt de samenwerking en communicatie tussen de zorgdisciplines onderling en met de patiënt en zijn/haar mantelzorger sterk verbeterd.

De patiënt en, op korte termijn, de mantelzorger maken gebruik van e-Vita, een zelfzorg app die in samenwerking met patiënten is ontwikkeld en door patiënten is getest. Doordat relevante informatie voor alle betrokkenen inzichtelijk wordt, kunnen de patiënt, de mantelzorger en de zorgverleners beter geïnformeerd samenwerken. Ook de communicatie in de wijk tussen de wijkverpleegkundigen en de huisartsenpraktijk wordt hiermee versterkt.

“Met de Module Ouderenzorg is snel contact mogelijk met verschillende zorgverleners. Op deze manier zorg je ervoor dat ouderen langer in huis kunnen wonen ondanks dat zij hulpbehoevend zijn”, vertelt Ilse Dierselhuis, wijkverpleegkundige bij Maartje Hengelo.

“Sinds het gebruik van de module is er al veel verbeterd in de samenwerking en daarmee de zorg voor de patiënt”, vult Erwin Wessendorp aan, wijkverpleegkundige bij de Posten in Enschede.

Zelfmanagement voor de patiënt

Bij zelfmanagement gaat het erom dat de patiënt actiever betrokken is bij de manier waarop hij zorg ontvangt. e-Vita is intuïtief ingericht en daarmee ook voor de oudere patiënt goed te gebruiken. Patiënt en zorgverlener kunnen gezamenlijk aan het individueel zorgplan werken, afhankelijk van de vaardigheden van de patiënt. Het e-Vita zelfzorgplatform is gepersonaliseerd waardoor de bezoeker op basis van persoonlijke wensen betrouwbare informatie kan selecteren en kan bekijken waar hij interesse in heeft.

“Bij complexe ouderenzorg is communicatie en samenwerking een belangrijke waarde. Het Regionaal eHealth Platform draagt daaraan bij” vertelt Frank Jilesen, Specialist Ouderengeneeskunde bij Trivium Meulenbeltzorg.

Multidisciplinair samenwerken

Het Regionaal eHealth Platform ondersteunt multidisciplinair samenwerken rondom een centraal dossier waarbij de patiënt integraal begeleid kan worden. Het platform kan vanwege de open standaarden aansluiten op de bestaande systemen zodat sprake is van goede informatie-uitwisseling.

Bron: VitalHealth