Een klacht over een zorgaanbieder? Ga naar De Geschillencommissie Zorg
ArrayGeschillencommissie Zorg voor klachten tegen zorgaanbieders
Volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is iedere zorgaanbieder vanaf 1 januari 2017 verplicht zich aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie voor de behandeling van klachten. De Geschillencommissie richtte, samen met een groot aantal brancheorganisaties, zestien door het ministerie van VWS erkende geschillencommissies in voor onder andere (academische) ziekenhuizen, psychologen, GGD’s, verpleging, geboortezorg en ambulancezorg.
Heeft een cliënt een klacht tegen een zorgaanbieder en komt hij/zij er samen met de zorgaanbieder niet uit? Dan kan een cliënt terecht bij De Geschillencommissie Zorg. Op www.degeschillencommissiezorg.nl kan een cliënt een klacht indienen tegen zorgaanbieders die zijn aangesloten. Dat zijn er nu ruim vijftienduizend.
De Geschillencommissie Zorg verzamelt de gegevens en vraagt reactie aan de zorgaanbieder. Daarna doet de commissie een onafhankelijke, bindende uitspraak. De commissie kan een schadevergoeding toekennen tot een maximum bedrag van 25.000 euro.
Over de Geschillencommissie Zorg
De Geschillencommissie Zorg maakt deel uit van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, die sinds 1970 bestaat. Er zijn op dit moment bijna zeventig geschillencommissies. Zestien daarvan behandelen klachten over de zorg.
Voor zorgaanbieders die niet terecht kunnen bij een sectorale commissie, is de Geschillencommissie Zorg Algemeen opgericht. Zo kunnen deze zorgaanbieders toch voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wkkgz.
Bron: Geschillencommissie Zorg