Een klacht over een zorgaanbieder? Ga naar De Geschillencommissie Zorg

0
839
Geschillencommissie Zorg voor klachten tegen zorgaanbieders

Volgens de Wet kwaliteit klachten en geschillen zorg (Wkkgz) is iedere zorgaanbieder vanaf 1 januari 2017 verplicht zich aan te sluiten bij een erkende geschilleninstantie voor de behandeling van klachten. De Geschillencommissie richtte, samen met een groot aantal brancheorganisaties, zestien door het ministerie van VWS erkende geschillencommissies in voor onder andere (academische) ziekenhuizen, psychologen, GGD’s, verpleging, geboortezorg en ambulancezorg.

Heeft een cliënt een klacht tegen een zorgaanbieder en komt hij/zij er samen met de zorgaanbieder niet uit? Dan kan een cliënt terecht bij De Geschillencommissie Zorg. Op www.degeschillencommissiezorg.nl kan een cliënt een klacht indienen tegen zorgaanbieders die zijn aangesloten. Dat zijn er nu ruim vijftienduizend.

De Geschillencommissie Zorg verzamelt de gegevens en vraagt reactie aan de zorgaanbieder. Daarna doet de commissie een onafhankelijke, bindende uitspraak. De commissie kan een schadevergoeding toekennen tot een maximum bedrag van 25.000 euro.

Over de Geschillencommissie Zorg

De Geschillencommissie Zorg maakt deel uit van de Stichting Geschillencommissies voor Consumentenzaken, die sinds 1970 bestaat. Er zijn op dit moment bijna zeventig geschillencommissies. Zestien daarvan behandelen klachten over de zorg.

Voor zorgaanbieders die niet terecht kunnen bij een sectorale commissie, is de Geschillencommissie Zorg Algemeen opgericht. Zo kunnen deze zorgaanbieders toch voldoen aan de verplichtingen die voortvloeien uit de Wkkgz.

Bron: Geschillencommissie Zorg

Vorig artikelNieuwe website van de Stichting Zeldzame Bloedziekten
Volgend artikelDigitale vaardigheden zijn voor zorgprofessionals onmisbaar #EHW17
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.