10 jaar Familienet bij ZINN (Groningen)

Familienet is al tien jaar hét communicatiemiddel tussen medewerkers van zorginstellingen en de families van hun bewoners. Al ruim 500 instellingen maken inmiddels gebruik van deze online tool. Dagelijks worden er duizenden verhalen, foto’s, video’s en herinneringen gedeeld. Door heel Nederland. En daarbuiten.

Maar: hoe werkt Familienet in de praktijk? We vragen het graag aan de mensen die er dagelijks mee werken. Deze keer spreken we met Jolanda Duinkerken en Liesbeth Cator. Zij werken bij ZINN: de allereerste zorginstelling die gebruik ging maken van Familienet. Zij hebben dus al tien jaar ervaring en delen deze ervaring graag.

Een moeder die zichtbaar geniet

“Het was voor familie soms lastig om een goed beeld te krijgen van hoe moeder of vader het hier had. Helemaal als dementie een rol speelde, konden onze bewoners het soms zelf niet meer goed vertellen.Gedurende de dag wisselt het personeel en die kennen dan wel de grote lijnen, maar niet de kleine details die juist voor familieleden zo waardevol zijn.” Door te werken met Familienet, krijgt de familie een veel completer beeld van het welzijn van hun moeder of vader, vertelt Jolanda: “Sinds we begonnen zijn met Familienet, merken we dat er veel meer gedeeld kan worden. En familie waardeert dat enorm. Dat ze moeder bijvoorbeeld zichtbaar zien genieten van een activiteit op een foto die we delen, dat geeft rust.”

Soms wordt Familienet juist ook gebruikt om moeder of vader op de hoogte te houden. Jolanda: “Ik ken bijvoorbeeld een familie die in de binnenvaart zit. Zij zijn heel veel onderweg en delen juist foto’s van wat zij meemaken. Voor hun moeder is dat ontzettend leuk om te zien en omdat zij vroeger zelf ook vaarde, triggert het ook herinneringen waar ze dan graag over praat. Zo is de afstand ineens kleiner geworden.”

Familienet bespaart tijd

Veel tijd kost het Jolanda en haar collega’s eigenlijk niet. “Het zit inmiddels heel erg in ons systeem en uiteindelijk bespaart het juist tijd. Een foto is zo geplaatst en vaak hoeft daar niet eens zoveel tekst bij. Voor berichten die een hele afdeling aangaan, kunnen we een groepsbericht maken in plaats van bijvoorbeeld een speciale nieuwsbrief. Bovendien is Familienet heel erg makkelijk in gebruik.”

Nadelen of verbeterpunten kan Jolanda eigenlijk niet noemen. “Als we wel eens feedback geven, dan wordt daar eigenlijk heel snel iets mee gedaan. Ze luisteren erg goed naar waar wij tegenaan lopen of wat juist goed werkt. We zijn er heel erg tevreden over. Sterker nog: ik promoot het gebruik van Familienet zelfs heel actief bij collega’s of bij andere zorginstellingen. Het levert ons, maar vooral onze bewoners en hun familie, zoveel op.”

Alleen maar positieve verhalen

Liesbeth Cator werkt op de communicatieafdeling van ZINN en is ook vanaf het begin betrokken bij Familienet. Zij regelt alle zaken op de achtergrond en vertelt wat haar opvalt nu ze bij ZINN op zoveel locaties werken met Familienet.

“We gebruiken Familienet op al onze locaties. Dat is heel bewust, want we zien echt dat het werkt. Wanneer het kan, gebruiken onze bewoners het zelf. Als dat niet goed lukt, helpen we ze” vertelt Liesbeth. In het begin ondervond ze her en der wel wat weerstand. “Tien jaar geleden was internet nog niet zo ingeburgerd als nu. Soms vonden medewerkers het maar een eng idee dat alles dan online zou staan. Inmiddels is iedereen daar meer aan gewend en bovendien is alles goed beveiligd. Eigenlijk horen we nu alleen maar positieve verhalen.”


Het grootste voordeel van familienet vindt Liesbeth dat het een heel mooi inkijkje geeft in het dagelijks leven van de bewoners en dat familie daardoor meer betrokken is. “Door foto’s te delen op het moment dat iets plaats vindt of vlak daarna, wordt de overdracht veel authentieker. Wij delen echte momenten op de bewonerspagina’s. Maar het wordt ook veel gebruikt om activiteiten aan te kondigen en daar assistentie bij te vragen. Omdat Familienet snel en makkelijk werkt, bereiken we daarmee veel beter de familie van onze bewoners en zien we de betrokkenheid toenemen.”

Ook Liesbeth is dus groot fan van Familienet: “Ik promoot het overal waar ik kan. Het levert zoveel moois op voor onze medewerkers, onze bewoners en hun families.”

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen