Jongvolwassen kankerpatiënten krijgen digitale tool voor contact met naasten

Array

Als je op jongvolwassen leeftijd kanker krijgt, is het soms lastig om goed in contact te blijven met je naaste omgeving. Dat blijkt uit een project dat de Nederlandse Federatie van Kankerpatientenorganisaties (NFK) onlangs heeft overgedragen aan het  Nationaal AYA ‘ Jong & Kanker’  Platform.

In de leeftijdsfase tussen 18 en 35 jaar houden de meeste mensen zich vooral bezig met studie, carrière, uitgaan, relaties, samenwonen of kinderen. Hoe houd je dan je vrienden aangehaakt als je een levensbedreigende ziekte krijgt?

Met wie deel je wat? Vind je steun bij je vrienden? Weten je vrienden wel wat je wensen en grenzen zijn? Ondanks de goede bedoelingen van de naasten blijken veel jonge kankerpatiënten zich niet begrepen te voelen.

Van samenwerking naar overdracht

NFK en het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform hebben afgelopen jaar nauw samengewerkt op het project. NFK heeft het project onlangs in zijn geheel aan het

platform overgedragen. Arja Broenland (directeur NFK): ‘We vinden het belangrijk dat er aandacht is en blijft voor jongvolwassenen die kanker krijgen. Het Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform draagt hier zorg voor. Zij staan in direct contact met de doelgroep, wat

belangrijk is om dit project tot een succes te maken.’ Eveliene Manten – Horst (directeur Nationaal AYA ‘Jong & Kanker’ Platform) is verheugd om het project te kunnen voortzetten: ‘Communicatieproblemen tussen jonge kankerpatiënten en hun naasten kunnen tot veel misverstanden, onbegrip en eenzaamheid leiden. Het is mooi dat we verder kunnen met het project en straks iets concreets in handen hebben dat op dit probleem ingrijpt.’

Ontwikkeling digitale tool

In het project zijn al de eerste stappen gezet om concreet te werken aan de gesignaleerde problemen. Zo zal in de eerste helft van 2017 een digitale tool gelanceerd worden die jonge kankerpatiënten en hun naasten helpt om met elkaar in contact te blijven. ‘De tool leert naasten dat bepaalde aannames niet kloppen. Verwachtingen worden op een luchtige manier gemanaged en er wordt een handreiking gedaan om samen (kleine en grote) activiteiten te ondernemen. De tool is een appetizer tot écht contact. Het ultieme doel van de tool is dat de jonge kankerpatiënt zich beter begrepen voelt en minder eenzaam is in het proces van ziekte en behandeling, maar ook daarna, aldus Arja Broenland.

Het project wordt gefinancierd door Janssen (Janssen-Cilag B.V.) en Innovatiefonds

Bron: NFK

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen