Amerikaanse Intermedix sluit eerste samenwerkingsovereenkomst in Nederland
ArrayAmerikaanse Intermedix (crisis informatie management) sluit eerste samenwerkingsovereenkomst in Nederland met Ambulance Amsterdam: Efficiencyslag door real time situatiebeeld in de hele acute zorgketen via de meldkamer
Intermedix, leverancier van Crisis Information Management systemen en tot nu toe vooral actief en succesvol met nationale en regionale emergency management systemen in de VS, start het eerste Nederlandse project samen met Ambulance Amsterdam. Het pilotproject in 2017 beoogt de efficiency in het delen van informatie met partners in de keten te vergroten. Daartoe dragen betrokken partijen in de acute zorgketen bij aan een eenduidig situatiebeeld voor de meldkamer. Dit werkt met specifieke dashboards, wat de faalkans verkleint en zorgt voor een single truth: iedereen in de keten heeft dezelfde, juiste en meest actuele gegevens.
WebEOC is het op webtechnologie gebouwde software product van Intermedix dat Ambulance Amsterdam hierin gaat ondersteunen. Daarin wordt gebruik gemaakt van bestaande informatie die partijen zelf via een beveiligd dashboard ontsluiten. Op dashboards per onderwerp kan die actuele informatie direct worden opgeroepen. In de Verenigde Staten gebruiken inmiddels 600 veiligheidsorganisaties deze systematiek met succes en is Intermedix WebEOC het nationale emergency management systeem van de federale overheid. Een voorbeeld van de inzet was bij de inauguratie van de Amerikaanse president.
Webbased platform voor real time informatie in de meldkamer
Voor Ambulance Amsterdam zorgt het platform van Intermedix voor het real time delen van up-to-date informatie in de meldkamer. Het project beoogt ook informatie direct zichtbaar te maken bij de centralist. Dit verkleint de kans dat belangrijke operationele informatie van de partners verloren gaat, bijvoorbeeld omdat draaiboeken in overvolle emailboxen terecht komen.
Ook kan de actuele beschikbaarheid en locatie van bv. een trauma helikopter via een dashboard in beeld gebracht worden. Ambulance Amsterdam betrekt ook andere ketenpartners actief in dit project. Het project is begin januari 2017 gestart en is naar verwachting in april 2017 operationeel.
Jaap-Frank Ponstein, directeur van Ambulance Amsterdam: “Wij nemen als Ambulance Amsterdam het initiatief om deze bewezen oplossing van Intermedix als project in 2017 voor onze meldkamer toe te passen. In Amsterdam hebben we de hoogste aantallen ritten met onze ambulances en wordt de context in de stad ook steeds ingewikkelder. Bijvoorbeeld door het steeds maar toenemende aantal evenementen in de stad. Daarop willen we met dit project inspelen”.
Dirk Verbeek, directeur Nederland van Intermedix zegt in een toelichting: “Wij zijn zeer verheugd met dit snelle resultaat in Nederland. Wij investeren in dit project om het tot een goed einde te brengen. Wij willen hiermee een goede referentie neerzetten voor de informatie-gestuurde aanpak van crisisinformatiesystemen. In Nederland is daar nog niet veel ervaring mee, terwijl de vraag naar dergelijke systemen groot is. Daarnaast is Amsterdam als wereldstad een uitstekende toegangspoort naar de Europese markt.”
Intermedix levert haar Crisis management information systeem WebEOC. Dit op Microsoft SQL en IIS gebaseerde systeem gebruikt webtechnologie voor eenvoud in beheer en gebruik. Deze technologie sluit gemakkelijk aan op andere systemen en bronnen van informatie.
Over Intermedix
Intermedix (Nashville, VS) loopt wereldwijd voorop met innovaties op het gebied van data analytics en op cloud gebaseerde technologie waardoor zij de beste oplossingen kan bieden voor revenue cycle management, analytics en crisis management. Intermedix ondersteunt zo’n half miljoen geplande en ongeplande incidenten en evenementen per jaar over de hele wereld en stelt meer dan 15.000 organisaties in de zorg in staat om te bieden waar ze goed in zijn, namelijk de beste patiëntenzorg
Bron: Intermedix