Europese dag van het slachtoffer

Array
Sommige mensen lopen meer risico om slachtoffer te worden van een misdrijf. Of de impact is voor hen groter. Bijvoorbeeld door hun leeftijd of handicap. Kwetsbare slachtoffers hebben volgens de wet recht op bescherming en ondersteuning. Maar hoe beoordeel je of iemand kwetsbaar is? En kun je deze informatie met samenwerkingspartners delen, zonder dat de privacy van het slachtoffer in het geding komt?

Babbeltruc aan de deur veel gebruikte methode bij ouderen en gehandicapten

Veel ouderen worden slachtoffer van een babbeltruc. Maar het kan iedereen overkomen. Aan de deur, bij de pinautomaat of aan de telefoon. De dieven doen zich voor als een bankmedewerker of iemand de meterstand komt opnemen. Of als iemand die even naar het toilet moet. Met een smoes komt de dief bij je binnen om vervolgens geld of andere bezittingen te stelen. En dat wil je natuurlijk voorkomen!

De babbeltruc is een smoes van dieven om bij iemand binnen te komen en die te beroven. Het is in sommige gevallen natuurlijk lastig inschatten of iemand het echt meent of gebruik maakt van de babbeltruc. De oplichters komen meestal betrouwbaar over. En zijn vaak ook netjes gekleed. Het oplichten van mensen doen ze aan deuren, maar ook gewoon op straat of telefonisch. De politie roept daarom ook op om altijd gezond wantrouwig te zijn.

Tips om babbeltrucs te voorkomen

Voorkom een babbeltruc met de volgende tips:

  • Sta nooit jouw pincode of andere persoonlijke gegevens af;
  • Vraagt iemand jouw pincode? Doe gelijk de deur dicht of hang de telefoon op;
  • Kijk voordat je deur opendoet altijd wie er aanbelt;
  • Iets pakken in de huiskamer? Laat mensen altijd buiten wachten;
  • Handel zoveel mogelijk af bij de deur;
  • Laat nooit onbekenden in jouw huis en vraag om identiteitskaart;
  • Laat iemand van een bedrijf altijd een afspraak maken;
  • Gebruik een raam- of deurspion, deurketting of kierstandhouder;
  • Pin niet en wissel geen geld aan de deur;
  • Bewaar pincode en pinpas altijd apart;
  • Leg waardevolle spullen uit het zicht;
  • Loop nooit met iemand mee naar buiten;
  • Ben je alleen thuis? Doe de achterdeur op slot;
  • Praat nooit met andere mensen over waardevolle bezittingen in huis;
  • Ga je geld pinnen? Scherm altijd de cijfers goed af met je hand.
Herkennen en voorkomen babbeltruc

Komt er een iemand aan de deur om bijvoorbeeld de meterstanden op te nemen? Als dat niet al digitaal wordt gedaan, komt de energiemaatschappij alleen op afspraak. Als je geen afspraak hebt gemaakt, laat deze mensen dan gewoon niet binnen. Banken sturen nooit iemand langs de deur. Als iemand aan de deur is die zegt van de bank te zijn, kun je ervan uitgaan dat het gaat om een babbeltruc. Bij een pinautomaat kun je een oplichter herkennen, als die tijdens het pinnen heel dicht achter je gaat staan. Wees daarom altijd alert.

Pakketje aan de deur?!?!

Het komt ook wel eens voor dat de dieven met een pakketje aan de deur staan. Als je zeker weet dat je niets hebt besteld, neem het pakketje dan gewoon niet aan. Laat het desnoods afleveren bij een ophaalpunt. Dan kun je later controleren of het pakketje echt voor jou is. Oplichters proberen als postpakkettenbezorger jouw handtekening te ontfutselen en willen jouw pingegevens en pinpas stelen. Ze vragen namelijk of je ook de portokosten wilt betalen. Pin nooit aan de deur, als je daar geen specifieke afspraak voor hebt gemaakt.

Meld babbeltrucs bij de politie

Er wordt helaas veel misbruik gemaakt van het goede vertrouwen van ouderen. De oplichters gaan zo te werk, dat een babbeltruc iedereen kan overkomen. Denk je dat iemand een babbeltruc bij jou probeerde? Licht dan de politie gelijk in. Zo kun je ervoor zorgen dat andere mensen niet de dupe worden van de dieven.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen