Den Haag zet verbeteringen toegang maatschappelijke ondersteuning voort
ArrayHet college van B en W in Den Haag voelt zich gesteund door de meeste bevindingen van de Rekenkamer Den Haag over de toegang tot maatschappelijke ondersteuning (Wmo). Het rapport ‘Over de drempel’ bevestigt signalen over knelpunten, die voor de gemeente aanleiding waren voor het verbetertraject dat vorig jaar is ingezet.
Het Rekenkamer-onderzoek heeft tot doel bij te dragen aan de stapsgewijze verbetering en ontwikkeling van de toegang tot maatschappelijke ondersteuning. Landelijk is de inwerkingstelling van de Wmo 2015 gepaard gegaan met problemen. Van meerdere kanten is Het Rijk gewaarschuwd dat betrokken instanties en gemeenten nog niet waren toegerust op het nieuwe systeem. Om die reden heeft Den Haag er in 2015 welbewust voor gekozen de Wmo gecontroleerd en beheerst in te voeren.
Overgangsperiode
Wethouder Karsten Klein van Zorg: “De jaren 2015 en 2016 vormden een overgangsperiode waarin complicaties te verwachten waren. De gemeente Den Haag heeft daar altijd oog voor gehad. We zijn in gesprek gebleven met cliënten en zijn zorg blijven geven. Op basis van onderzoeken en kritische vragen en klachten van burgers verbeteren we onze dienstverlening voortdurend. Het rapport van de Rekenkamer draagt bij aan de leer- en verbetercyclus voor de Wmo.”
De keuze van de gemeente heeft er voor gezorgd dat de toegankelijkheid van maatschappelijke ondersteuning op peil is gebleven voor Haagse cliënten. Wel ervoeren burgers op onderdelen belemmeringen, maar in tegenstelling tot in andere gemeenten hebben zich in Den Haag geen grote problemen voorgedaan in de bereikbaarheid van hulpmiddelen en zorg. Dat wordt ondersteund door het gelijkblijvende aantal burgers die zorg of ondersteuning van de gemeente ontvangt. Het aantal gebruikers van de taxibus neemt juist fors toe.
Rekenkamer
De gemeente neemt het grootste deel van de aanbevelingen van de Rekenkamer Den Haag over. Een aantal aanpassingen voor de toegang tot maatschappelijke ondersteuning is al doorgevoerd. Het gehele plan van aanpak is naar verwachting eind maart klaar.
– Op korte termijn worden digitale formulieren worden vereenvoudigd en dubbele digitale meldingen opgelost.
– Dit jaar wordt gekeken welke maatregelen nog meer nodig zijn om de eerste stap naar hulp en zorg toegankelijker te maken.
– De bekendheid en het gebruik van onafhankelijke cliëntenondersteuners is verhoogd.
– Informatie over het persoonlijk plan is verbeterd en aangevuld met een invulvoorbeeld.
– De komende periode bekijken we welke informatie voor een cliënt nog ontbreekt aan het schriftelijke
– Vanaf 2017 wordt elk PGB op individuele gronden getoetst.
Op een enkel punt verschilt het gemeentebestuur van mening met de Rekenkamer. Het gemeentebestuur ziet geen noodzaak om bij iedere melding een uitgebreid onderzoek uit te voeren. Bij enkelvoudige meldingen hoeft niet verder doorgevraagd te worden naar bijvoorbeeld schulden, huiselijk geweld of een criminele achtergrond. De aanvraag wordt daardoor ingewikkelder dan noodzakelijk en is belastend voor de privacy van burgers.
Bron: Den Haag