Instellingen ontwikkelen online service voor cliënten met alledaagse vragen

0
739

Vanaf september 2017 kunnen mensen met een lichte verstandelijke beperking direct antwoord krijgen op hun alledaagse vragen via de online service VraagApp. De vragen worden beantwoord door een community van vrijwilligers. Dat hebben de initiatiefnemers laten weten. De online service is een antwoord op het feit dat enerzijds steeds meer mensen de samenleving als complex ervaren en anderzijds veel mensen op zoek zijn naar flexibel vrijwilligerswerk.

Digitale samenleving

Het concept van VraagApp is ontwikkeld in opdracht van Amerpoort, instelling voor mensen met een verstandelijke beperking. Paul Willems, bestuurder van Amerpoort “Veel van onze cliënten worstelen met de gevolgen van de digitale samenleving. Wij denken echter dat technologie ook een oplossing kan bieden. VraagApp is daar een mooi voorbeeld van.” De afgelopen maanden hebben ook ’s Heeren Loo, ASVZ, Prisma, MEE Amstel en Zaan én MEE Rotterdam Rijnmond zich achter het initiatief geschaard. Jan Fidder, bestuurder van ’s Heeren Loo: “De zorgvragen worden steeds complexer, maar de niet complexe vragen kunnen naar onze mening prima informeel beantwoord worden. Dit zou daarom wel eens een baanbrekende app kunnen worden”

Smartphone

Een andere initiatiefnemer van VraagApp is de LFB, een belangenvereniging voor en door mensen met een verstandelijke beperking. Michiel Zeeuw is ervaringsdeskundige en werkzaam bij de LFB: Veel mensen met een lichte verstandelijke beperking hebben een smartphone. Zij hebben regelmatig vragen waar zij hulp bij nodig hebben. VraagApp kan helpen bij de problemen die onze leden tegen komen. Via de app kunnen ze bijvoorbeeld vragen stellen over het openbaar vervoer of een brief die ze ontvangen hebben en niet snappen.”

Flexwilligers

Mensen die op zoek zijn naar flexibel vrijwilligerswerk kunnen flexwilliger worden bij VraagApp. Frank Schalken, directeur van VraagApp: “Een vraag komt bij een aantal flexwilligers tegelijk als notificatie op hun smartphone binnen. De eerste die de vraag accepteert komt via de app in contact met de vragensteller via tekst of spraak. Binnen een paar minuten is de vraag beantwoord.”

VraagApp zal in eerste instantie ontwikkeld worden voor mensen met een lichte verstandelijke beperking. in de toekomst zal de service ook beschikbaar komen voor mensen met een psychische kwetsbaarheid, ouderen en laaggeletterden.

Initiatiefnemers

VraagApp is een initiatief van de LFB en sociale onderneming 3 Times Impact. Founding partners zijn Innovatiefonds Zorgverzekeraars, VSBfonds, NSGK en de instellingen Amerpoort, ASVZ, ’s Heeren Loo, MEE Amstel en Zaan, MEE Rotterdam Rjjnmond en Prisma.

Frank Schalken

Vorig artikelGrote Amerikaanse subsidies voor oogonderzoek Radboudumc
Volgend artikelNieuw PGB in Vlaanderen loopt op rolletjes
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.