Vloeiend leren lezen en de koppeling van klank en letter

Array

Twee promoties over vloeiend lezen met dyslexie

Bij dyslexie kunnen zowel lees- als spellingsproblemen voorkomen, maar deze komen ook los van elkaar voor. Uit onderzoek blijkt dat de hersenen van mensen met dyslexie bepaalde kenmerken hebben die niet bij anderen worden gevonden. Deze verschillen maken het moeilijker om koppelingen te leren tussen klanken en letters en het zijn juist deze koppelingen die de basis vormen van het lezen en spellen. Maaike Zeguers en Sebastián Aravena, beiden van IWAL instituut voor leerproblemen, promoveerden op onderzoeken naar vloeiend lezen bij mensen met dyslexie. Tevens is er een symposium.

De mechanismen achter vloeiend leren lezen

Maaike Zeguers kijkt in haar onderzoek naar de ontwikkeling van leesvloeiendheid, zowel bij gemiddelde lezers als bij kinderen met dyslexie. Beginnende lezers bereiken al snel een hoge nauwkeurigheid terwijl leesvloeiendheid veel trager ontwikkelt. Bovendien vormen leesvloeiendheidsproblemen het meest hardnekkige symptoom van dyslexie. De studies in dit proefschrift hebben als doel om het begrip te vergroten van deze fase waarin leesvloeiendheid ontwikkelt, zowel bij gemiddelde lezers en kinderen met dyslexie. In het bijzonder richt Maaike Zeguers in haar promotie zich op de cognitieve en affectieve mechanismen die ten grondslag liggen aan succesvolle en stagnerende ontwikkeling van leesvloeiendheid.

Promotie Maaike Zeguers

Download de samenvatting (PDF)

Koppeling klank en letter bij dyslexie

Zelfs met de meest succesvolle behandeltechnieken lukt het slechts in beperkte mate om mensen met dyslexie vloeiend te laten lezen. Sebastián Aravena probeert deze impasse te doorbreken met drie empirische studies. De oe, ui en eu: lettercombinaties die voor de meeste mensen direct gelezen worden als één klank, ook wel klank-tekenkoppelingen genoemd. Toch is het niet vanzelfsprekend voor mensen met dyslexie om deze combinaties als één klank te lezen. Uit het onderzoek van Sebastián Aravena blijkt o.a. dat het maken van deze klank-tekenkoppelingen een cruciale stap in onze leesontwikkeling blijkt te zijn.

Meer informatie over het onderzoek

Promotie Sebastián Aravena

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen