Campagne preventie meisjesbesnijdenis

Array

Om aandacht te vragen voor meisjesbesnijdenis start GGD Haaglanden op maandag 3 juli met een campagne ter preventie van meisjesbesnijdenis. In Nederland wonen naar schatting 29.000 meisjes en vrouwen die het risico lopen besneden te worden. In regio Haaglanden gaat het om ongeveer 5.000 meisjes in de leeftijd 0 -18 jaar. Volgens een schatting van de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg komen daar landelijk jaarlijks 50 meisjes bij.

GGD Haaglanden zet zich samen met ketenpartners in om het voorkomen van meisjesbesnijdenis onder de aandacht te brengen.

Ervaringsdeskundige Sahra staat in deze campagne centraal. Zij spreekt openhartig over de invloed die de ingreep op haar dagelijks leven heeft en vraagt ouders bewust om te gaan met hun culturele identiteit en tegelijkertijd hun dochters gezondheid te beschermen. In de campagne wijst Sahra  besneden vrouwen op het nazorgspreekuur bij Haga Ziekenhuis in Den Haag.

Wat is meisjesbesnijdenis?

Meisjesbesnijdenis is een verminkende ingreep aan de vrouwelijke geslachtsorganen, die voor de slachtoffers tot grote problemen kan leiden op lichamelijk, geestelijk en seksueel gebied.

Komt meisjesbesnijdenis in Nederland voor?

Met de komst van vluchtelingen uit onder andere  Eritrea, Ethiopië, Somalië en Soedan, wordt gevreesd dat het aantal besneden vrouwen in Nederland zal stijgen. Daarom richt de campagne zich vooral op de ouders van meisjes uit de genoemde landen. Meisjesbesnijdenis is bij wet verboden in Nederland en daarmee strafbaar. Maar vaak gebeurt het wanneer meisjes op vakantie zijn in het land van herkomst. Het doel van de campagne is ouders te informeren over de consequenties van een besnijdenis en ook over de strafbaarheid daarvan.

Locatie en tijd start campagne

De aftrap van de campagne is maandag 3 juli om 14.00 uur bij Den Haag Centraal (ter hoogte van de Bezuidenhoutseweg).

Bij de opening zijn de directeur GGD Haaglanden de heer T. van Dijk, een verpleegkundige van het Haga ziekenhuis, en de hoofdpersoon van de campagne Sahra aanwezig.

Bron: GGD Haaglanden

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen