Telefonische bereikbaarheid poliklinieken VUmc verbeterd

Array

De poliklinieken van VUmc zijn sinds mei 2017 beter bereikbaar voor patiënten en voor huisartsen en specialisten die naar VUmc verwijzen. Dit is te danken aan het in gebruik nemen van een nieuw telefoonsysteem dat werkt met een webapplicatie van het Zweedse TeleQ. VUmc is het eerste Nederlandse ziekenhuis dat hiermee werkt. In Zweden heeft de webapplicatie al voor goede resultaten gezorgd.

Patiënten die een van de poliklinieken van VUmc bellen, kunnen voortaan kiezen om zich terug te laten bellen in plaats van in de wacht te blijven staan. “Het terugbellen neemt niet meer tijd in beslag dan wanneer de beller aan de lijn zou blijven”, aldus VUmc-projectleider Laura Krijgsman. “Als een patiënt toch kiest om te blijven wachten, kan hij bij een lange wachttijd alsnog kiezen om teruggebeld te worden.”

Verwijzers krijgen voorrang

Ook kunnen patiënten afspraken makkelijker afzeggen. En worden verwijzers met voorrang behandeld in de wachtrij. Dit komt omdat polikliniekmedewerkers nu overzicht hebben over het inkomende telefoonverkeer. Zij weten hoeveel patiënten en artsen in de wachtrij staan.

Verbeterde bereikbaarheid

In zes maanden tijd zijn alle poliklinieken overgegaan op het nieuwe telefoonsysteem. Hierdoor is de wachttijd aan de telefoon met 32 seconden verminderd, de terugbelnauwkeurigheid is negentig procent en de patiënttevredenheid en medewerkerstevredenheid is hoog. Dit blijkt uit een tevredenheidsonderzoek over het nieuwe systeem. Krijgsman: “Zo’n 91 procent van de patiënten geeft aan dat ze de mogelijkheid om teruggebeld te worden een goede toevoeging vinden. En 88 procent van de medewerkers is (zeer) tevreden over het nieuwe systeem.”

Blijvend aandachtpunt

VUmc optimaliseert de komende maanden het nieuwe telefoonsysteem. De telefonische bereikbaarheid blijft een belangrijk aandachtspunt. “We constateren dat nog maar 37 procent van de patiënten kiest voor de terugbeloptie. Patiënten blijven aan de telefoon wachten, omdat ze nog niet bekend zijn met de terugbeloptie. Bij de poliklinieken die langer met het telefoonsysteem werken, zien we dit percentage stijgen. Het vertrouwen dat je daadwerkelijk teruggebeld wordt, neemt langzamerhand toe.”

Bron: VUmc

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen