Handige medische apps voor op vakantie

Array
Even naar de drogist voor een pijnstiller, langs de huisarts als dat nodig is, de bijsluiter nalezen om de dosering te checken. In Nederland zijn we op gezondheidsgebied prima in staat om voor onszelf te zorgen. Maar in het buitenland gelden andere regels, spreekt men een andere taal en krijg je soms andere medicatie.

De slimme reiziger bereidt zich goed voor. Er zijn allerhande apps beschikbaar die als naslagwerk kunnen dienen wanneer een onvoorziene gezondheidsklacht zich voordoet. Vier tips voor reizigers:

De vakantiedokter app

Een app waarmee de dokter snel om medisch advies kan worden gevraagd. Ontwikkeld door zorgverzekeraar Zilveren Kruis, maar toegankelijk voor iedereen. Verpleegkundigen zitten klaar om de vraag van de reiziger te beantwoorden en schakelen waar nodig een arts in. Een rare uitslag of een gek bultje? Het is ook mogelijk om een foto mee te sturen.

De Zelfzorg app

Wie op het vakantieadres toch een bezoek moet brengen aan de lokale apotheker, maakt gebruik van de gratis Zelfzorg app. Deze geeft advies over mogelijke zelfzorgmiddelen die je kunt gebruiken om van de klacht af te komen. Ook kun je met de Zelfzorg app de bijsluiter van een vergelijkbaar Nederlands geneesmiddel opzoeken, of informatie over de werkzame stof die in het geneesmiddel voorkomt. Bijsluiters zijn namelijk altijd geschreven in de taal van het land waar je het geneesmiddel koopt. Met de Zelfzorg app heeft de reiziger via zijn smartphone informatie op zak van meer dan 1.000 Nederlandse zelfzorgproducten, inclusief de bijsluiter.

De Gifwijzer

Het zal je maar gebeuren dat een kind op vakantie iets verkeerds inslikt. De Gifwijzer geeft een overzicht van giftige planten, middelen en beestjes. Als een volwassene of kind daarmee in aanraking komt, kan de reiziger met deze app opzoeken wat je moet doen. En hij krijgt meteen advies over de behandeling. Een glas water, of toch een bezoekje aan het ziekenhuis. Een goed naslagwerk om op de telefoon te hebben in geval van nood.

Moet ik naar de dokter?

Een initiatief van Huisartsenpost Apeldoorn. Voor wie last heeft van een klacht maar twijfelt of deze zelf te behandelen is, of dat een huisartsbezoek verstandiger is, biedt deze app uitkomst. De reiziger doorloopt een vragenlijst die kan inschatten of een bezoek aan de huisarts gewenst is. Natuurlijk blijft het belangrijk om het eigen gezond verstand te gebruiken. Deze app is op vakantie handig, voor wie niet onnodig naar de buitenlandse dokter wil.

Bron: Neprofarm

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen