KWF start bewustwordingscampagne `Kanker doet meer met je dan je denkt`

0
1742
Nog steeds een groot taboe op klachten na behandeling

Met de bewustwordingscampagne `Kanker doet meer met je dan je denkt` wil KWF Kankerbestrijding het taboe op klachten na de behandeling van kanker bespreekbaar maken. En dat is hard nodig: uit onderzoek van KANTAR Public in opdracht van KWF (2016) blijkt dat maar liefst 86% van de mensen die voor kanker zijn of worden behandeld, soms jaren later nog steeds klachten hebben. De drie meest voorkomende klachten zijn angst, vermoeidheid en relatieproblemen. Er is effectieve hulp beschikbaar, maar deze bereikt de patiënt onvoldoende. Ook praten veel mensen er niet over omdat ze blij zijn dat ze nog leven en niet willen ‘klagen’. KWF wil bewustwording en begrip creëren dat kanker meer impact heeft dan over het algemeen wordt gedacht, en het gesprek daarover zowel met mensen uit de privé-omgeving als met de zorgverlener stimuleren.

Fotograaf des Vaderlands

Aan de hand van de verhalen van drie (ex-)patiënten wordt in de campagne duidelijk gemaakt wat de problemen zijn waarmee veel mensen te maken hebben en hoe lastig het is om daarover te praten. In tv-commercials die vanaf vrijdag 22 september te zien zijn, maakt Fotograaf des Vaderlands 2015 Ahmet Polat een nieuwe foto van een dierbaar moment uit het verleden. Het beeld is een reconstructie van een foto die is gemaakt voordat de drie kanker kregen. De hoofdpersonen vertellen dat het een emotioneel contrast is: van een relatief onbezorgd leven voor de diagnose, naar een situatie waarin soms niets meer zeker lijkt. De drie meest voorkomende klachten na kanker (emoties zoals angst en somberheid, vermoeidheid en impact op de relatie) komen aan bod.

Betere kwaliteit van leven

KWF zet zich in voor Minder Kanker, Meer genezing en een Betere Kwaliteit van Leven voor mensen die kanker hebben of hebben gehad. Het 5-jaars overlevingspercentage van kanker is in de afgelopen 67 jaar gestegen van 23 procent naar 62 procent. Er zijn steeds meer mensen die leven met en na kanker: op dit moment zo’n 750.000 Nederlanders.

KWF voorziet al sinds de jaren 70 van de vorige eeuw in goede voorlichting over kanker en de gevolgen daarvan via haar brochures en kanker.nl. Wie goed geïnformeerd is, voelt zich minder onzeker. Daarnaast ondersteunt KWF het werk van patiëntenorganisaties, financiert toponderzoek op het gebied van kwaliteit van leven en werkt al jaren samen met diverse organisaties die bezig zijn met de ondersteuning en psychologische behandeling van mensen die leven met en na kanker. KWF betrekt (ex-)patiënten bij haar werk; zo hebben patiënten door middel van de Patiënten Advies Commissie een stem bij de toekenningen van financiering aan nieuw kankeronderzoek.

De campagne `Kanker doet meer met je dan je denkt` is op tv te zien van 22 september t/m 8 oktober en daarnaast ook onder meer in bladen, online en op posters in wachtkamers.

Bron: KWF